Lari dari rumah

Keluarga aku kalau dorang ingat cite pasal ni, kompom dorang gelak bahan aku sampai menangis2. Psycho sangat dorang ni. Korang pernah tak ada keinginan nak lari dari rumah? Kalau ada, sila tanamkan saja angan-angan tu. Sebab very no no no good.

Meh aku cite dulu eh. Masa aku kecik, aku ni suka melukis tau. Aku suka tulis la. Tak kire la buku sekolah ayie ke, ceera ke, jemah ke. aku contengkan saje. Gila kentang, kekeke! Kerana perangai aku yang 'baik sangat' tu, aku sering dimarahi oleh ahli keluarga.

Pernah la aku pinjam water color abang aku,tapi aku tak bagitau dia. Family aku dulu kalau tanya takde nak slow-slow, semua jenis tengking sesaja. Ayie bengang agaknya, sebab aku selalu bagi masalah kan, hahaha! Dia terus tanya aku marah-marah lebih kurang gini la bunyi dia

'KO AMBIK WATER COLOR AYIE KAN!! MANA KO LETAK???'

I is takuit, hahahaha! Aku kalau takut terus diam..bukan taknak mengaku, tapi dah ko marah-marah i takuit la kan. Bila aku diam, dia tak puas hati. Dia seret aku sampai ke dapur. Huwarghhhhh..aku redha..hahaha! Yang si Ceera ni pulak marah la Ayie, agaknya dia kesian aku diperlakukan bagai adik tiri kan. Cubit tak yah cite la, masa tu keadaan aku memang macam orang teraniaya. padahal aku yang bersalah dalam ini hal. Kekeke!

Ayie tak puas hati, sebab dia tak salah dia pulak kena marah. Dia selalu sorokkan barang2 sekolah aku. Seruling, buku muzik. Dia kejam. Bila aku cari tak jumpa. Nak gi sekolah esok takut cikgu marah. Cikgu dah pesan suruh bawak seruling dengan buku muzik kan. Nangis-nangis la cari dengan mak aku. Rupanya ada dalam laci tudung mak aku. Ko bayangkan kenapa boleh ada dalam tu. Kuikui!

Aku suka sepahkan rumah, balik sekolah baju campak je mana-mana, Ceera pulak kejenya kemas rumah. Dia paling bengang la dengan aku sebab semua benda yang dia kemas tu aku la yang sepahkan. Satu hari dia baru lepas kemas rumah tau, aku balik sekolah campak je tudung. Dia punya hangin, hahahaha! Dia suruh aku simpan tudung tu, aku tak simpan-simpan. Lepas tu makan la penampo dia.

Aku pun nangis...

Masa nak gi sekolah agama petang tu, aku tulis surat kat mak aku. Tapi letak atas meja cermin. Kan dalam cite melayu kan kalau ada surat nak pesan pape letak kat cermin meja alat solek tu kan. Gitu la gayanye. Kepilkan surat tu tindih dengan barang. Pegi sekolah agama dengan hati yang lara...hahaha!

Dalam surat tu..

'Mak, Ana dah tak tahan lagi..Ana nak lari dari rumah'

Der? macam la mak aku kisah kalau dia baca surat ni. Anak i 9, kalau lari sorang tinggal 8, banyakkk lagi..haha.

Tapi takde pun aku lari, balik sekolah agama tu selamat je sampai rumah. Lepas tu langsung tak teringat pasal surat. Tak ada jugak orang bercakap pasal surat tu. So memang dah lupa gila la.

Beberapa tahun kemudian. Ini tahun tau..bukan hari ataupun bulan. Mungkin la 3 tahun macam tu. Jemah kemas-kemas rak buku dia. Sekali dia jumpe surat aku tu. Dia pegi hebah satu family. Semua bahan aku sampai aku nangis. Sentap habis la time tu. Macam mana la surat tu masih wujud???????

Tapi bukan aku je yang pernah ada perasaan nak lari dari rumah. Ala masa kite kecik-kecik, kena marah sikit je nak lari dari rumah. Entah pape. Ceera dengan jemah pun pernah nak lari dari rumah. Tapi nak lari duduk belakang rumah je. Boleh??

Korang pun mesti ada buat macam ni masa kecik kan. Ini sedikit gambar curi dari blog Ceera.

 
 Gambar masa aku kecik sangat tak tau umur berapa.  rambut kelinting. walaupun rambut i kelinting, semua sayang i je. Dan paling boring dulu, bila jumpa sapa-sapa mesti dorang cakap camni kat aku.

'nak pinjam rambut boleh??'

Ingat aku suka?? hahaha!

 Main-main dalam bilik dengan Ceera dan Ayie, aku tak sure kenapa aku pakai bedak tu??


Ceera, Sepet, Abah, dan Jemah. Kitorang dari dulu memang suka amik gambar tunjuk gigi *walaupun i sedar diri gigi tak cantik*

Masa ni aku 6 tahun. Okbye

Comments

nalsweet said…
hahaha..comel giler k nak lari-lari rumah..hahahaha

gambar pun comel..rambut kerinting..dah besar jadi lurus ke rebonding semata-mata??

gambar last tu umpama abah bergambar dengan bakal-bakal blogger yg top..ewahhhh ;)
NHML said…
hahhahah sebijik mcm adik bongsu....dulu masa kecik2 duduk satu bilik gan adik,abg2 suka marah adik sebb nakal yang amat suka nk main mainan lelaki...pastu 1 hari tu dia kata nk lari rumah sebb tak tahan kena marah gan abg2 n mak yang garang,dah masuk semua baju dalam beg, letak bawah meja study nk lari last2 lari g umah akk sebelh taman hahaha lawak tol kalau ingat balik mmg dia kna bahan lah hahha
cikeyrah said…
akak masa kite baca entry nie, kite nak tegelak kuat, tapi memandangkan kat opis, so ketawa sopan2 jek..hehehhe dulu pun masa skola rendah terfikir nak lari rumah, tp xpernah buat pun sebab fikir nnt nak makan ape, tak de duit hahhaha . . akak lagi satu kite nak bgtau , malam semalam kite mimpi blog akak, mimpi nk tengok pakai shwal mcm akak, mebi mimpi blog akak sebab sebelum tido kite try tutorial pakai shawl mcm akak, tapi x jadi pulak. so stress tak jadi, terus tido..heheh tu smpai termimpi2 heheh :D
susumanis said…
cute je citer masa kekecik, akak pun penah lari gak, lari kat reban ayam belakang umah, bila ayam tenguk, marah ayam, apa tenguk tenguk, sure ayam penin, ko masuk umah aku, aku tenguk la..wakaka :))
Hahaha, adoi sampai sakit perut ketawa. Ha dengar sini aunty nak cerita, aunty pun perangai lebih kurang perangai macam awak tau tapi aunty suka sangat mengadu, asal kakak2 aunty pergi berdating je( dulu orang berdating tengok wayang yang di panggil midnite) dia orang balik lebih kurang dalam pukul 12.30 malam, nak di jadikan cerita bila arwah abah balik kerja je aunty pun mengadu lah, arwah abah sangat garang dan bila dia dengar je anak2 perempuan dia keluar tengok midnite balik dia dah tunggu tengan rotan, sampai rumah je semua kakak2 auntu kena pukul dengan rotan. Besok pagi bila abah pergi kerja memang lah aunty yang kena belasah pulak dengan kakak2, sampai meraung raung.
Tak puas dengan mengadu aunty sepah kan rumah, kadang balik sekolah baju, kasut dan beg campak merata rata saje je sebab kakak atas aunty ada 4 orang so kerja mengemas memang lah kerja dia orang. Kakak2 Aunty apa lagi sorang sorang datang ketil(cubit) peha aunty sampai berdarah pun ada. Emak dengan arwah abah selalu menang kan aunty mana lah kita nak takut dengan kakak2 tu. Kesimpulan nya anak bungsu memang mengada ngada dan manja kan.
Tapi bila dah besar dan tua kita adik beradik dah jadi bestfriend termasuk lah adik yang dipelihara oleh atok aunty, kalau ada masa je mesti kita keluar atau makan2 sama sama, tak payah kawan dengan orang lain dengan adik beradik pun dah meriah.
Shahada Fauzi said…
weii..comelnye la hai gambo dedulu tu..nostalgia..

kamu ni mmg lucu beno..tapi tapi tapi..kite pun pernah ade rase nak lari dari rumah masa kecit2 dulu..wakaka..lawak!
PutriesNoora said…
hahahahahaha!!sumpah klaka!!aduhai laaaa....=D
Irfa said…
igt akak sorang je penah pk nk lari rumah msa kecik dulu,kmu mmg lawakla :-X
comel je nak lari rumah kan? Akak masa kekecik pun pnh gak nak buat pangai gitu....sbb stress asyik gaduh ngan adik2 hahahahhaha:-) ingatkan jd anak bongsu tak tertekan sbb disayangi...akak ni lainlahkan anak sulung...apa2 pun mak apak sendiri akan blame anak yg first punye..lg mkn hati wooooo!

Kelakar tgk gambar lamakan....dgn rambut kerinting tebalnya masing-masing hahahahha:p sepet comel sbb rambut kinting...muka bedak sejuk tebal ekekekekke:-)
kedinkyst said…
Hihi, best plak aku bace cite ko ni sepet. Best ar, adik beradik ko ramai.. aku ni tunggal dalam family. boring.. haha tapi kak ceera nye rambut rambo sehh. haahaha ;p

(jgn mara ahh kak ceera, skarang hot)
Hehehehe... lawak la cite sepet... Cute sgt kn... Biasa la masa kecik kalau nak dikenangkan mmg byk cite suka duka ;)
edrina said…
seronok baca kisah dulu2.. seronok sepet ada adik beradik yg ramai. :)
tulip said…
comelnya semua rambut kerinting..
tulip said…
comelnya semua rambut kerinting
Puteri Satu said…
memang kelakar betullah... niat nak lari dari umah tu... akak tekekeh2 baca entry ni.... syokkan adik beradik ramai..meriah je.. akak 2 orang je adik beradik.. cedey.. sunyi sepi jek..:(