Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al-Mubarak

Assalamualaikum korang. Esok kita dah start puasa. Amacam dah get ready fizikal dan mental? Hari pertama jatuh hari Ahad pulak tu, aku rasa yang duduk jauh dengan family mesti ramai yang ambik cuti Isnin sebab nak berbuka sama-sama kan.

Aku harap boleh la puasa penuh tahun ni. Persiapan satu hape pun tak buat lagi. Memang rasanya ala kadar je kot. Baju aku mungkin dua hari sebelum raya baru beli. Baju Qery boleh beli awal-awal sebab badan dia insyaallah sama tak berubah. Hehe!

Aku takut nanti aku beli sekarang, kang nak pakai raya tak muat pulak. Atau kalau beli sekarang tetiba terberanak sebelum raya, sia-sia jugak kan. Jadinya, tunggu je la. Tengok keadaan macam mana.

Aku tak tau la,tapi baby aku ni melampau gila aktif dia. Seronok je rasa bila dia selalu gerak. Tapi berharap dia tak songsang la. Aku rasa dia main bola kot kat dalam perut ni. Kejap tendang kiri, tendang kanan. Kadang2 kiri kanan tendang dalam satu masa. Terperanjat aku.

Badan sekarang masih ok lagi. Kaki tak bengkak maybe sebab badan tak naik sangat. Sebab masa kerja dulu ramai jugak kawan2 kaki bengkak masa mengandung. Cuma yang tak tahan sekarang ni cuaca panas je la. Malam nanti nak ajak Qery gi SenHeng, cari aircond. Aku dah tak boleh bla ni, puasa dah la kat rumah, mesti asik tengok jam je plus panas sekarang malampau-lampau pulak. Mesti haus berganda-ganda la.

Sekarang pun aku dah melepek je. Baru lipat baju sikit dah baring. Bukan apa tau. Kepenatan yang minggu lepas tu, harini baru boleh rehat. Huhu! Jadi memang rasa nak baring je. Esok tak tau nak berbuka kat mana. Kat rumah mak atau rumah FIL. Atau rumah sendiri. Esok ada check up lagi. Tengok lah keadaan. Mana tau tetiba aku nak berbuka kat luar pulak.

Rumah pun tak kemas lagi. Pelan2 la kemas. Sebab aku yakin kalau kemas sekarang pun tetap akan bersepah selepas 2 3 hari. Haha! Bukan apa tau, barang2 bisnes aku ni semua letak kat hall. So aku buat kerja kat hall. Dengan kotak free gifts, dengan kotak barang2 nak balut. Beg-beg lagi. Benda ni kena letak je kat luar sebab nak guna hari-hari. Cuma nanti time nak raya atau orang nak datang rumah baru hegeh-hegeh sumbat dalam stor.

Aku dah bagitau Qery, nanti beli rumah kena cari yang ada bilik kat bawah. Tak kisah la bilik kecik pun tak apa, senang aku nak buat kerja. Hall pun tak sepah. Gitu. Tapi pepaham lah rumah kat area sini dua tingkat pun dah 600-700k. Aku nak cari rumah yang ada laman. Mengada kan. Senang sikit. Kalau cari apartment kan dah satu kerja nak angkut barang naik lift bagai. So teres adalah pilihan pertama kedua dan ketiga. Hihi!

Ini cerita je la. Duitnya tak ada lagi. Kahkahkah! Tengah kumpul pelan-pelan. Dengan berbekal kan harapan hujung tahun depan boleh la beli sebijik. Aminnnnnn

Ok lah. Memandangkan esok nak puasa. Meh bagi ucapan sepatah dua kata.

Semoga kita sama-sama dapat manahan lapar dan dahaga, menahan kesabaran, elakkan dari jadi keyboad worrior. Elakkan dari mencaci memaki hamun tabur fitnah, tak kisah dari mulut sendiri, mahupun dari jari jemari. Kadang2 kita bosan2 bukak facebook, ter share benda yang salah, terkomen benda yang tak patut. Elakkan tulis benda2 yang beremosi, banyakkan buat ibadah, buat sedekah, amal jariah. Pupuk hati dengan nilai murni, buangkan hasat dengki, saling memaafkan antara kita. Kalau kita nak orang lain jadi baik, kita kena jadi baik dulu. Gitu.

Semoga Allah melindungi kita. Amin =)

Comments

Chekgu Azrine said…
Selamat berpose sepet.semoga kuat ye sis berpuasa..inshaAllah
Shazwani Ramly said…
Selamat berpuasa akak :)
Anonymous said…
Alhamdulillah masih berkesempatan bertemu ramadhan.
Selamat Berpuasa dan menyambut ramadhan.. Semoga puasa kali ini lebih baik dari yang sebelumnya.

Jemput singgah,
www.sitiyangmenaip.blogspot.com
ayunidati said…
Selamat berpuasa sis.... memng pandas takin ni kan dugaan betul
Sharinginfoz said…
selamat menyambut bulan yang penuh dengan keberkatan
nee said…
selamat berpuasa sepet. bestnya dapat pauasa penuh.
adarnadzmie said…
salam Ramadhan dan slmt berpuasa...:)
Semoga sepet sihat sepanjang menunaikan puasa di bulan Ramadhan.