Panas betul cuaca sekarang

Ya Allah, panas gila kan sekarang ni. Aku ni bukan jenis berpeluh. Tapi sekarang peluh kemain lagi, habis basah bajuku. Peluh di sana sini. Rumah dah la tak ada aircond. Pokok pun tak ada. Owner rumah ni memang jenis tak suka pokok sangat kot. Tempat parking patutnya ada tanah sikit kat tepi kan, dia letak tiles semua. Ko kalau nak menanam, kena beli pasu. Lepas tu pokok depan rumah memang dia tebang. Jadi rumah aku ni dari luar nampak besar dari rumah jiran-jiran, sebab lapannnnng je. Aku jenis tak reti nak menanam. Kat luar ada rak kasut je. Kalau orang lalu memang orang ingat rumah tak ada orang. Huhu!

Dah lama jugak la aku berkias-kias nak pasang aircond kat rumah ni. Sebab memang haba dia aku tak tahan, plus orang kata berbadan dua ni lagi la badan double panas. Kadang2 aku terfikir yang rumah aku ni banyak syaitan kot, hahaha! Panas lain macam. Kadang2 je la sejuk. Itupun kalau hujan la. Kalau cuaca mendung pun belum tentu sejuk. 

Itu tinggal berdua takpa la panas-panas. Nanti dah ada baby, mak datang rumah, mak mertua datang rumah. Kesian tau panas-panas. Atleast boleh la pasang aircond. Aku nak pasang kat hall je, dalam bilik takyah pasang lagi, sebab aku banyak duduk kat hall. Buat kerja pun kat hall. Nanti aku pantang, aku nak letak katil single kat hall. Senang nak ke dapur, nak buat kerja, plus orang nak datang melawat pun boleh lepak kat hall je. Tak kuasa aku nak naik turun bilik. Susah betul rumah tingkat bawah tak ada bilik ni. Huhu!Haritu survey-survey aircond, tak sure brand apa yang bagus. Kalau aircond kat hall mahal sikit la dari aircond dalam bilik kan. Tu yang kena kumpul duit dulu. Hihi! 

Bila fikir pasal duit ni, pening kepala kan. Hahaha! Bukan aku je la, rasanya semua orang macam tu. Sekarang ni lagi la nak pakai banyak duit. Nak puasa, walaupun tak ada anak lagi, tapi kena belikan baju mak, mak ayah mertua, bagi duit raya, beli kuih raya untuk mak, untuk mertua, nak beranak, nak bayar bil hospital *suruh pegi kerajaan je taknak mengada sangat*, nak prepare beli barang anak. Haritu baru tukar tayar kereta Qery 4 tayar pun dah over 1k. Mula-mula satu tayar meletup sebab langgar lubang. Oh my, sekarang ni jalan raya memang worst sangat kan. Lubang boleh buat kolam, huhu! Tapi Qery tu memang suka sangat langgar lubang, agaknya dah berapa kali langgar, kali ni langgar terus meletup tayar tu. Pegi workshop tengok tayar lain bunga pun dah berguguran, huhu! Tukar je la semua.

Itu belum list nak kumpul duit beli rumah, duit simpanan, belum masuk nak bayar bil tiap-tiap bulan, bila telefon, bila astro, bil  unifi, bil kereta, bil air, bil elektrik, sewa rumah, minyak kereta, barang dapur, duit peruntukan untuk parent masing-masing. Hahaha! Sekarang ni aku rasa kalau buat satu kerja memang susah gila kot nak survive. Haritu sapa eh yang komen mintak aku buatkan kos sara hidup untuk lepas kawin. Bukan aku tak nak buat, tapi masing-masing lain kot belanja dia.

Contoh aku dengan Qery jenis indipendent. Rumah kitorang cari sendiri, barang2 dalam rumah pun beli sendiri, makan minum pun sendiri. So belanja dia lain. Ada orang bila dah kawin yang tinggal dengan parent, atau parent bagi rumah, lagi best parent masakkan bila balik rumah, ada parent yang tak nak ambik duit anak, so dah save budget kat situ. Kereta pulak, ada orang yang parent bagi. So tak boleh nak cakap. Kos kat KL lain dengan negeri lain. Nak buat budget tu boleh, tapi bukan semua orang sama la. Gitu.

Ha nak cerita kumpul duit nak beli aircond je, tetiba dah kemana-mana, kekeke! Bila dah beli aircond, komfem la bil letrik naik kan. Tapi takpe la. Aircond untuk jangka masa panjang. Kalau nanti tetiba aku rasa tak mampu nak bayar bil, pakai kipas je la. Haha! Tapi orang kata, di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Ada rezeki ada la, tak ada rezeki kita sabar n usaha lagi. Kan. Huhu!

Pastukan, bila masuk kereta, bahang dia macam nak cair kuku aku dibuatnya. Huhu! Takyah gi sauna, masuk je dalam kereta, cair terus lemak-lamak kesayangan. Cerita pasal lemak, hurm tetiba lemak aku bertambah-tambah. Tak sakit hati ko. Huhu! Bila masuk 32 minggu, terus membesar bagaikan juara perut aku ni. i am so scary tau. Semalam timbang dah naik 54kg. Lepas tu Qery gelakkan aku. Harap2 genap 40minggu tak da la lebih 60kg. Kalau tak memang letih tu nak diet.

Oh semalam hari bapa kan. Sambut dengan family in law kat gerai dekat dengan rumah. Rindu kat arwah abah. Selalu hari bapa ni kemain lagi mintak hadiah kat aku. Bila tanya nak apa je malu-malu tak nak sebut. Hihi!

Kenangan pergi umrah dengan abah tahun 2000.
Dulu bila tunjuk kat abah gambar ni, mesti tergelak sebab dua2 gemok. Hihi! Semoga abah tenang kat sana. Aminnn =)


Selamat hari bapa sedunia =)

Comments

ayunidati said…
Mwmang panas.. elnino
lina said…
kalau pregnant mmg lagi over panas sbb ape ey lupa pulak. time ujung2 pregnant lagi berasa panasnye.. bertabahlah ye ;-)
laila74 said…
Xder duit tapi rajinn pi cuti ekk....kslo akak ekon kt umah lg penting maa...hikhik
banyakkan minum air suam yer adik sepet.
Anonymous said…
beli yg 2nd hand je....blambak2 n elok. akk beli yg 1.5hp baru rm500..;)
InaYusoff said…
musim tayar kete pecah ke..

dua minggu lepas tayar kete pcah gak..

langgar lubang nak dedekat aeon big bandar tun hussien on arah alam damai..

Unknown said…
Ok la tu...bersalin kat hospital swasta..
Hidayah said…
Nyampah. Ending entry ni menyentuh hati .. :(

P/s : puas hati sekali melawat blog sepet berderet entry haha..

Take care sepet..!

Bukan kak dayah je yg sayang sepet.. ramai lagi reader yg sayang sepet.

Doakan yang terbaik untuk sepet dan kandungan sepet.aamiin..