Arwah Nenek

Semalam pagi baru je cerita pasal nenek jatuh bilik air. Petang tu pukul 4 aku dapat mesej dari ayah yang nenek dah meninggal. Innalillah..

Sebenarnya apa yang arwah nenek lalui saat akhir dia, sama sangat dengan arwah abah. 3 hari sebelum meninggal lidah dah start bergulung. Dah tak boleh telan apa-apa termasuk air. Aku ada bagitau Qery jugak pasal ni hari Ahad lepas. Aku bagitau tanda2 sama macam arwah abah. Jadi Qery bagitau ayah supaya ayah bersedia.

Aku pesan jugak kat Qery, if ahli keluarga nak mintak maaf ke apa, walaupun nenek dalam keadaan tak sedar, cakap je kat telinga dia. Kita tak tau yang dia dengar ke tak. Tapi yang tu Qery tak sempat nak bagitau ayah.

Masa arwah abah terlantar dalam keadaan tak sedar, adik beradik aku ada jugak bisik-bisik kat telinga dia. Mintak maaf, mintak halal makan minum. Kadang2 bagitau abah jangan risaukan kitorang, kitorang semua ok, mak ok, adik beradik ok, saja la bagitau supaya dia tak risau nak tinggalkan kita.Tak kisah la sama  ada dia dengar atau tak. Atleast kita bercakap dengan dia. Gitu.

Aku terus call ayah, sebab kebetulan mak mertua tak ada kat sini, mak ke bandung hari khamis baru balik. Kesian pulak aku, mesti ayah sorang-sorang kat rumah. Sobsob. Dengar ceritanya, nenek memang nak di hantar ke rumah. Dah masuk dalam van. Masa proses nak balik ke rumah atau baru otw nak ke rumah *aku tak sure*, nenek hembuskan nafas terakhir. So dorang patah balik ke hospital. Jadi proses tu jadi lambat sikit.

Dalam jam 6 macam tu kot baru jenazah sampai rumah sebab nak setelkan urusan semua. Lepas maghrib tu jugak arwah nenek dikembumikan. Aku tak sempat tengok jenazah, sebab aku sampai-sampai je dorang dah bawak keranda naik van. Mula-mula cadangnya aku duduk rumah mak saudara Qery sementara tunggu dorang kebumikan nenek. Pastu Qery kata ramai sangat kat rumah, dia kesian aku sorang-sorang, dia suruh ikut tapi duduk je dalam kereta.

Pergi masjid solat maghrib, lepas tu terus ke tanah perkuburan. Aku tak keluar kereta la. Aku pun tak berani sangat sebab maghrib n aku pregnant kan. So duduk dalam kereta sambil sedekahkan surah yasin kat arwah nenek. Aku bagitau la mak aku pasal arwah nenek. Aku bagitau la walaupun keadaan arwah nenek sama macam  abah, tapi arwah nenek dorang still salurkan air dari hidung. Pastu mak cakap walaupun dia salurkan air kat hidung, saraf nenek dah kecut. Memang dah takkan lalu mana-mana anggota dah.

Alfatihah untuk arwah nenek

Sebelum balik rumah, singgak kedai makan sebab ayah tak makan apa pun lagi, risau la ayah kan sebab mak dia. Plus orang kata tak elok lepas tengok jenazah terus balik.

Sampai rumah terus rasa badan penat sangat. Mandi solat semua, terus baring. Baru teringat memang penat sebab pagi tu banyak order. Huhu! Kebetulan supplier aku pun ayah dia operation. Mana-mana barang yang supplier aku pos tapi tak sampai lagi, atau tak pos lagi maafkan aku ye, huhu! Sebab aku pun tak nak push supplier dalam keadaan dia macam tu. Insyaallah barang korang semua dapat. Mungkin la lambat 2 3 4 hari gitu. Huhu!

p/s : jom follow sepetsshop

Comments

ayunidati said…
Sedih ingat arwah mak sya... Alfatihah. ..
attyfir said…
takziah ana dan qery. al fatihah utk arwah nenek.
Syamimi Saad said…
Al fatihah.. Takziah..