Perihal Check-up

Sebelum update pegang perut dulu. Terasa lagi sakit kat perut ni. Huhu! 

Semalam aku check-up untuk kali ke 4, since bulan lepas agak lama jugak gap (sebulan lebih) tak jumpa doktor, jadinya aku macam takut jugak la. Bukan takut apa, takut kot aku ada penyakit kencing manis ke, takut kena minum air gula ke, takut doktor marah sebab tak jaga pemakanan ke kan.

So sampai sana, macam biasa timbang dulu, then kena test urine. Kak Siti (assistant doktor) lepas amik berat dengan air kencing dia diam je tak ada cakap apa-apa pun so aku berharap tak ada apa-apa la. Kihkih! Cuma masa timbang tu dia tanya 'ko tak makan ke sepet?' Erk...aku rasa dah banyak jugak berat aku naik, lebih 2 kg dah kot. Sobs..

Aku punya turn last sekali. So sementara tu bergambar dulu kat luar klinik doktor.  Qery main game je la nak hilangkan kebosanan dia. Huhu!



Dekat pukul 5 tu baru turn aku. Masuk-masuk sana je doktor cakap kat aku..

DTEP : Aku tengok facebook you, ingatkan you dah bersalin. Rupanya anak orang lain.
Aku : Oh, gambar tu eh. Hihi! Itu abang saya punya anak.

Aku ada pos gambar ni beberapa hari sebelum check-up


Pastu Qerty terkejut doktor ada facebook. Haha!

Macam biasa jugak, lepas doktor cek nadi, doktor terus scan perut. Tetiba dia cakap

'Alamak, alamak, alamak.... baby songsang pulak'

Aku kan blur. Plus aku jenis rilex tak bertempat, muahahaha!

DTEP : Tengok, kepala dia dekat atas sini.
Aku : Oh, patutla saya rasa senak, huhu!

Lepas tu doktor pun terangkan lah satu per satu.

'Sekarang ada beberapa pilihan. Pertama, tunggu baby turun bawah, then kalau baby turun boleh beranak normal. Kedua saya boleh pusingkan baby bagi kepala dia kat bawah, tengok kalau dia boleh stay kepala kat bawah sampai you due date, pun boleh beranak normal. Ke tiga, kalau u tak kisah baby keluar kaki dulu, still boleh beranak normal. Ke empat, kalau still songsang, last alternatif boleh buat pembedahan.'

Banyak kan pilihan dia, hahahaha!

Aku : Tak kisah la doktor, mana-mana pun boleh. Sebab saya dulu pun keluar songsang.
DTEP : Hahaha! Patutla anak pun nak ikut. Tapi memang dulu-dulu kalau songsang pun doktor akan suruh beranak normal. Cuma sekarang ni je, kalau you pergi mana-mana hospital kerajaan, mereka takkan beri you pilihan, mesti bedah punya.
Aku : Bedah mahal tak doktor?
DTEP: Mahal jugak, dalam 6 ke 7 ribu.

6 ke 7 ribu tu ok la kan, muahahaha! Sebab akak aku bedah 10k kot. 

Aku : Sekarang ni doktor suggest apa?
DTEP : Aku suggest, kita try pusingkan baby dulu, then next week jumpa lagi scan tengok kepala baby naik balik ke tak. Sebab aku boleh pusingkan baby sebelum 4 minggu tarikh due you. Kalau lagi sebulan nak beranak, susah sikit.

Tetiba Qery menyampuk.

Qery : Sakit tak doktor?
DTEP : Sakit. Ada orang menjerit, ada orang menangis, ada yang keluar air mata je. Tapi memang sangat sakit.

OMG, sakit sangat bunyinya tu. huhu!

Aku : Doktor rasa better buat bila?
DTEP : Better sekarang, sebab you punya tarikh pun nak dekat dah.
Aku : Ok

Pasrah je la aku kan. Haha! Sakit pun sakit la. 

Nak cerita kesakitan dia tu, ko bayangkan perut ko besar memboyot tu, kena tekan sampai kempis, lepas tu dia picit tolak kepala baby dari atas pusing sampai kepala baby kat bawah. Lepas tu pulak doktor beberapa kali try nak tangkap kepala dia, susah sikit so dia tekan perut aku banyak kali. Sakit gila. Hahaha! Tapi aku tahan je la, takde teringin nak jerit ke, nak nangis ke apa. Qery tak berani tengok, dia duduk belakang langsir. Hehe!

Tetiba doktor kata dah, Qery terkejut sebab dia kata tak de dengar bunyi jerit ke nangis ke. Kongajo betul Qery ni, hahaha!

Qery : Eh? Tak nangis ke?
DTEP : Isteri you ni kuat sangat.
Aku : *kembang hidung*

Memang sakit ok. Sapa yang pernah pusingkan baby je tau. Kuikuikui!

Qery : Doktor, kalau next week check-up kepala baby naik lagi?
DTEP : Kita pusingkan lagi lor

Demmm!! Hahaha!

Baby songsang aku tak risau sangat pun asalkan baby sihat. Tak kisah la kau nak keluar ikut mana nak oiii. Maybe sebab aku dulu pun songsang jugak. Tapi berharap kalau boleh keluar la kepala dulu. Senang sikit mak kau tak yah sakit main pusing2. Huhu!

Itulah perihal check-up semalam.

Sekian terima kasih

Comments

InaYusoff said…
fuyooo...tahan sakit kau ye dik..

tu process ecv namenye dik..

akak dulu nyaris nak kene buat...
tapi tak lepas bila dah ada contraction..so proceed ke czer terus..padahal kalau baca entry kau ni..doc bagi peluang untuk keluar kak dlu yee..besh la..

ni doc gomen terus suh czer... -_-'..sudahnye tiga tahun lagi la aku nak tambah ank..
Unknown said…
Assalam sepet.. akak dulu anak dedua pun mcmtu jgk.. punyala sakit doktor pusingkan pastu scan tgk kpala dah kat bawah.. tp check up seterusnya kpala dia naik balik.. pastu pusingkan lg skali end up time nk brsalin elokje kat bawah da.
Dr. Reshma said…
Loh.. Dia main breech plak.. Xder hal.. Baby akak breech Dr suh tunggu.. G check up blk elok kepala kt bwh..hehehe... Xder hal
perut ai pulak rs senak..huwaa sambil pegang2 perut..in sha allah everything will be ok kak sepet..ameen..~
Shazwani Ramly said…
Bila baca tang nak pusingkan tu rasa seram je. Omg dah lah sensitif benda benda macam ni. T.T kita yang tak kahwin lagi, tak pregnant lagi pun boleh imagine rasa sakit tu.
Wah..siap kena pusingkan ek Sepet...
akak masa pregnant kan anak-anak sebelum ni (3x beranak dah pun) ada gak masa scan doktor ckp songsang..masa tu dah 7 bln lebih..tp dia bagi masa utk tunggu baby tu pusing sendiri secara normal..kiranya dia tak la buat prosedur tekan2 perut ni...
akak seriau gak...
nasib baik, bila next check up hinggalah ke minggu2 akhir..baby dah dlm position dia yg betul...
selalunya baby akan turn balik ke position betul... kecuali la disaat dah nak bersalin sgt..tp position dia masih songsang jgk...bermakna kenala redha la if kena ceaser ye tak...
Akak doakan sepet dipermudahkan masa bersalin ye...take care!
Rosniena said…
call ibu esah dia boleh bantu betulkan baby yang songsang,even ada doktor suh jumpa dia..03-55483400
cik fadh said…
semoga sepet dipermudahkan bersalin..seram sejuk lak dengar kene tekan2 perot ni..kite kalo kenyang org tekan perot pown da mengamok,..haha
siti said…
aik terus doc pusingkan...?
kite dulu pun nk dkt duedate baby songsang n uri bwh tapi doc xpusingkan baby cuma balik rmh buat petua bagi kepala baby turun bawah...alhamdulillah dia turun jgk n xkena caeser! huhu
A.I said…
giler kental kau sepet! kahhhh... :D
boleh ek?

akak tak penah denga doc bole pusingkn..

ngerinyaaaaaaaaa..akak yg baca pun terkemut2 dah rasa hhhhaaaa

tp akak dulu songsang ke tak 3-3 kena bedah jugak dik ffuuhhh..sabor aje la!
Irfa said…
aduh, senak perut akak
wpun anak akak dah 3
bila cite bab beranak, tetap ngeri
huhu
Syamimi Saad said…
Ehh.. Xbhya ke pusingkn bby ni? Pnh terbca, kata ada risiko. Kita checkup 2hari lpas. Nurse ckp bby pun melintang mcm MNA ntah duduknya. Tp nurse ckp msih bnyk msa dia akn pushing sndiri.. Now masuk 7bln next week..
kha said…
salam..akak dulu pun lahir songsang..caya lah..
Unknown said…
Huhuhu.. Xsangka awak relax je bila baby songsang..baca pon seriau... Nak czer 6-7k bg saya dh telan air liur .... Tp ok la masih masih berpatutan...
suri said…
Sepet..doc xde terangkan ke risiko ecv?apa2 pun semoga kandungan dan awak selamat
ECV memang sakit.
Salam Perkenalan.
Jemput singgah:
Life is beautiful...don't waste it.