Keperluan Anak & Ibu Berpantang

Mihmihmih! Mesti korang bosan kan sebab asik cerita pasal mengandung je. Biasa uolls, bila dah nak jadi emak, modal nak update kebanyakkan mesti pasal anak. Der sangat. Huhu! Whatever *libastudung*, aku nak bagitau yang aku berjaya siapkan barang2 kelengkapan untuk aku dan anak nanti. *tepuktangankuatkuat*

Aku tak ada pengalaman pasal benda-benda ni, tapi sebelum beli memang aku ada google, walaupun tak rajin, tapi sedaya upaya jugak la aku buat-buat paham tentang apa yang dikatakan di google tu. Kot bahasa inggeris yang tak paham tu iolls google translate je la. *matakeatas*

So untuk para ibu yang sama-sama tak ada pengalaman macam aku, aku harap entry ni sedikit sebanyak dapat bantu korang, mana yang perlu beli dulu, mana yang boleh beli kemudian. Gitu. Sebab untuk new born memang agak banyak jugak belanjanya. Kalau dah anak-anak seterusnya boleh recycle je. Huhu!

 Barang2 yang sempat beli kat expo.

Keperluan untuk Ibu

Barang2 ni perlu semasa dalam pantang. So uolls sediakanlah supaya nanti tak menyusahkan orang lain nak carikan untuk korang.

1. Set Berpantang

Aku pilih Set Tanamera sebab ramai kata bagus. Bila tengok barang2 dalam dia pun agak lengkap. Kalau korang beli 1 set, korang akan dapat

-Virgin Coconut Oil
-Feminine Herbal Wash
-Herbal Bath
-Herbal Massage Oil
-Abdominal Wrap (Bengkung)
-Herbal Tea
-Firming Herbal Blend Paste
-Calming Herbal Blend Paste
-Boreh Body Scrub
-Brown Formulation Soap
-Lavender (Aroma Therapy)

Senang sebab semua ada, pilis sapu kat dahi ada, yang sapu kat perut sebelum pakai bengkung ada, mandian ada.

2. Tuala Wanita

Ini tersangat penting ye. Ekceli aku sendiri tak tau nak beli yang mana. Mungkin boleh je pakai pad biasa bila dah hujung2 pantang. Tapi aku rasa untuk 2 minggu pertama better korang beli yang memang khas untuk maternity punya. Aku beli yang Intimate for Maternity tu.

3. Nursing Bra

Yang ni terpulang kepada keselesaan kot. Macam aku, aku tak kisah mana-mana sebab aku suri rumah.

4. Breast Pad

Walaupun tak tau yang korang ni jenis banyak susu ke tak. Prepare la sikit dulu. Memang dalam pantang kita kat rumah, kot kalau rasa basah boleh terus pam. Tapi kalau tetiba ada tetamu datang tengok baby ke, kan macam tak manis kita sibuk nak pegi pam. Huhu!

5. Pam Susu

Aku tak pasti sama ada korang perlukan pam susu atau tak. Kerana aku pemalas nak beli susu dan memandangkan susu amatlah mahal. Marilah bagi anak susu cap ibu je. Dengan harapan banyaklah susu daku. Kekeke! Aku beli jenama Spectra model M1 double pump atas cadangan kawan2. Dorang kata setakat ni M1 the best, murah dan berbaloi. Aku kan tak boleh dengar perkataan murah. Hihi! Aku beli kat Expo dapat banyak free gifts, so kat situ pun dah jimat, aku dapat

-Premium Breast Shield Set
-PPSU botol (160ml)
-Nano Silver Icepack (2pcs)
-Bubly Joy Slingbag (Beg untuk bawak susu dan pam korang kalau nak travel)
-PP bottle (5 botol untuk simpan susu yang korang dah pam)
-Manual pump (incase korang travel tetiba bateri pump habis)

6. Stokin (kalau dah ada takyah la beli ye, pakai je apa yang ada, tapi kalau boleh stokin tebal sikit la kot)

7. Kain Batik. (pakai kain batik senang sikit rasanya, so siapkan lah beberapa helai. Kalau orang datang melawat pun rasa sopan sikit pakai kain batik. Huhu!

8. Bengkung

Walaupun dalam set Tanamera dah ada bengkung, tapi aku beli satu lagi sebab boleh la tukar-tukar, mana tau tuala wanita terbocor ke kan, boleh la tukar-tukar. Yang set tanamera tu 1 tali. So kena bengkung dari bawah ke atas. Aku beli satu lagi yang 2 tali, so 1 tali tu ikat sampai pinggang, 1 lagi ikat dari pinggang ke bawah dada. Yang dua tali lagi bagus, sebab kot nak terbuang air boleh bukak tali kat bawah je. Kalau korang nak beli yang strip tu pun boleh, tak kisah. Ikut mana yang korang selesa je.

9. Minyak urut (Dalam set Tanamera memang ada, tapi kot korang nak prepare lebih pun tak salah) Minyak urut aku beli kat mak je, beli yang gamat punya, sebab mak memang jual yang tu

10. Pati Ikan haruan

Yang ni sebenarnya tak beli lagi, haha! Tapi macam dah google tengok jenama Polleney ramai orang beli je. huhu! Yang ni bagus untuk baik pulihkan organ2 dalam badan kita. Mak aku suruh minum hari2 sampai habis pantang, sebab dia dulu minum hari-hari. Tapi macam tak sedap je. sebulan minum ok kot. Kekeke! Air gamat pun aku beli kat mak, so maybe minum selang seli kot. Tengok la macam mana. huhu!

11. Tungku

Yang ni aku beli kat expo, bukan lah yang batu tu. Aku beli yang tungku herba je. Nak beli yang batu tapi macam tak larat nak jinjing bawak ke kereta. Kat rumah mak memang ada tungku batu ni, tapi pepahamla rumah mak tengah renovation, kalau nak suruh cari tungku tu, memang takkan jumpa dah kot. Haha! Jadi beli je la yang tu. Asalkan ada.

12. Tukang Urut

Sila cari mana-mana tukang urut ye. Dulu kakak-kakak aku mak yang urutkan, tapi sekarang tak boleh dah sebab mak sendiri tak sihat. Walaupun begitu, aku tetap tak risau sebab mak Qery jugak memang tukang urut. Muahahaha!

Kalau korang beli yang macam aku beli ni, rasanya dah complete dah kot untuk korang berpantang nanti. Cuma kalau korang nak tambah supplement tambah susu tu, boleh la google sebab sekarang banyak jugak aku tengok supplement tambah susu. Atau korang suka cara tradisional, boleh try masak lobak putih, kurma, longan, jantung pisang, kacang soya. Ikutla citarasa masing-masing

Keperluan Untuk Bayi

Kalau nak beli barang bayi, rasanya memang banyaaaaak je nak dibeli. Tapi jangan terburu-buru nak beli. Dalam keadaan berpantang, rasanya korang tak perlukan lagi katil baby, stroller, buai semua tu. Bila baby dah besar sikit baru boleh fikirkan. Sebab ada orang beli je katil baby, last-last buat perhiasan sebab baby tidur sekatil dengan maknya. Yang aku list kan ni memang betul2 keperluan untuk bayi baru lahir.

1. Pakaian

Ofkos la kan, haha! Termasuklah stokin kaki tangan, baju, topi. Tapi takyah beli banyak sangat sebab baby cepat membesar. So beli ala kadar je.

2. Pampers/Lampin

Aku beli dua-dua, hihi! Lampin boleh pakai untuk macam-macam, kalau nak buat bedung pun boleh. So tak rugi beli.

3. Tilam baby

Tilam ni beli yang simple. Beli dua pun dah cukup. Kot satu nak basuh, ada spare lagi satu. Perlu ada la aku rasa. Size kecik pun dah ok. Incase kalau nak ke rumah parent, kadang2 susah nak cari tempat sesuai untuk baringkan anak. So bawak la tilam tu. Kalau ganti dengan toto pun tak ada masalah aku rasa. Asalkan ada lapiknya.

4. Beg baby

Mesti ada ye. Tak kisah la korang nak jenis beg apa sekalipun. Sandang ke, beg balik kampung ke, luggage ke *jgn over ok, haha*. Yang selesa korang nak bawak ke mana-mana. Ada orang suka pakai macam beg sekolah. Ada orang sumbat je dalam handbag. Sukati la ikut suka mana-mana pun boleh.

5. Barang Mandian dan Baby Care

Yang ni mesti kena ada. Aku tak ada pengalaman. Ramai suggest beli jenama Pureen, tapi kat expo aku tak jumpa. Yang ada Johnson, so aku beli apa yang ada. Rasanya Johnson pun ok. Siap memang ada beg untuk new born. Ada yang untuk night use, ada pek travel. Aku beli semua tu. Senang takyah fikir. Hehe! Lepas tu beli sekali ketip kuku untuk baby, cutton bud, cutton ball.

6. Baby Wipes

Ini dalam kategori wajib kot. Sebab baby kerap kencing/berak, so kena kerap bersihkan ehem-ehem dia. 

7. Barut

Barut ni aku tak sure pakai sampai bila, haha! Tapi barut bagus untuk elakkan perut masuk angin. Supaya baby tak kembung. Gitu.

8. Bedung

Sekarang ni ada macam-macam bedung. Bedung moden, bendung tradisional. Tak kisah nak beli yang mana. Ada orang tak suka anak dia kena bedung. Hihi! Pape je, ikut kefahaman sendiri. Bagi aku ok je berbedung, nak elak baby terkejut, plus nanti tangan dia takde tercakar muka atau jari termasuk mata. Orang sekarang ni je yang ikut sangat cakap doktor, tak bagi bedung, tak elok sebab baby tak aktif nanti, padahal dulu doktor tu pun mak dia bedungkan. Kihkihkih!

9. Minyak Telon

Sapu supaya baby tak kembong

10. Tuala Mandi dan tuala kecil (sapu tangan)

Tuala mandi ofkos untuk lepas mandi. Huhu! Tuala kecik ni untuk lap susu yang keluar dari mulut baby. Susu yang korang anggap muntah tu, ekceli tu bukan muntah pun. Tu susu keluar balik, sebab jarak stomach dengan mulut bayi tak jauh. Kadang2 susu tak sempat masukkita dah baringkan dia, tu yang susu keluar balik. Kena sentiasa standby tuala kecik.

11. Changing Mat

Ini pun perlu untuk lapik time baby nak tukar pampers. Penting untuk tilam tak kotor.

12. Detergent

Perlu pilih yang boleh menghapuskan kuman dan bakteria yang degil. Haha! Baju mak pak takyah hapus sangat kuman pun takpe. Lols.

13. Kelambu (nak elak kena gigit nyampuk)

14. Termos (simpan air panas)

15. Botol susu

Aku tak beli banyak, sebab aku nak tengok dulu macam mana. Kot anak aku nak direct feeding so maybe aku tak perlukan sangat. Tapi kalau korang jenis bekerja memang no choice, kena beli botol susu, pencuci botol, kalau nak best beli yang mesin sterilezer tu. Ini kalau baby menyusu botol lah.

Setakat ni itu je yang penting. Macam buai, katil, stroller, and whatever bla bla bla tu penting la jugak, tapi bukan la penting sangat dalam tempoh korang berpantang. Kalau ada duit lebih boleh je beli onthespot. Tapi kalau duit pun ada ala kadar je, beli mana yang perlu dulu. Yang tak perlu boleh beli nanti.

Okey itu sahaja setakat ni. Mungkin ada yang kurang sana sini, korang boleh komen kot nak tambah apa-apa ye. Hihi! Semoga dapat membantu semua. =)

Comments

anak sulung mmg byk belanja sepet..tp takpe yg ptg kita selesa, anak selesa..

kalo hosewife mcm sepet akak rasa keperluan utk botol, steamer, pump tak penting sgt la..

bila anak lapar direct je..berganda2 jimat dah kt situ kan..

unless awak nk kemana2 memerlukn bb tinggal so benda2 mcm tu mmg wajib beli..

happy bfeeding!!!seronok percayalah :)
ryyhan said…
last time pakai maternity pad tu hanya tuk dalm 4-5 hari je, lepas tu pakai pad biasa. sbbnya super heavy flow tu masa lepas2 bersalin.
lepas 4-5 hari dh mcm flow time period...beli la panty liner gak sbb darah sikit2

baby tub tuk mandikan baby, erm kalau xde termometer elok gak beli satu (nk monitor demam senang)

tak beli sume brg baby pun takpe, beli yg penting saja. skrg dh senang sebab sume boleh beli online
Kuazue Mohamad said…
huu yoohh.. banyak nyer barang.. best nyer nengok !!
akak sepet,nak copy buat simpanan.kita surirumah jgk.hehe..
Unknown said…
selamat menempuh alam ke ibu-ibuan..:)
zal88 said…
heppy bfeeding..enjoy the parenthood life lps ni..due ble?
Mass said…
Time shopping brg baby trtutama first baby best...kalau baby dah kluar lagi la shopping baju baby...kalau kak time pantang kak pki panty pakai buang dlm tempoh heavy flow...dah kurang tu br pakai panty biasa....jd x lah payah nak cuci panty kalo terkotor kena darah nifas tu..trus buang..ehee..
Syamimi Saad said…
Asslmkm.. Sy pun dh buat list brng bby nk kna beli.. Tp xthu la bila rajinnya nk shopping brng bby ni.. Now dh 7bln.. Rasanya kna pulun jgk beli. Mekasih bg list ni.. Kut2 ada tertinggal blh tmbah..
suri said…
Sepet sy nk bg info sikit..seelok2nyaa bby bawah 40 hari jgn sabun dulu sbb kulit bby ni sensitif ..klu nk tau lebih p blog doktor totinx jamain.dia bukan gyne tp berguna la info dia tu..search 'cara penjagaan kulit bayi'.dulu sebelum bersalin mcm2 sy baca..sbb x rugi rajin membaca ni.banyak ilmu yg kita x tau kita bleh dpt
Miss Sasu said…
hai sepet. if u nak supplement shaklee for dalaman let me know k.
zinc complex kita suggest utuk luka lepas bersalin. vitale n vitc untuk topup nutrisi dlm badan.

wasup k. 012- 985 1718