Nenek Jatuh Bilik Air

Sabtu lepas, pagi-pagi tu aku tengah baring nak lelapkan mata. Qery dah pegi kelas sebab ada exam. Dia kata balik tengah hari. So aku pun memang feeling nak tidur je la sebab badan penat sangat. Tetiba pukul 9 lebih aku dengar fon berbunyi. Fon tu dalam beg, aku malas nak ambik, sebab aku fikir Qery yang call. Qery kalau aku tak angkat kat fon tu, dia akan kol kat fon satu lagi. Aku pun tunggu la dia kol kat fon satu lagi, sebab fon tu memang sebelah telinga aku je. Tunggu-tunggu tak ada, aku pun tidur la. 

Pukul 10.30 Qery balik, dia belikan nasi lemak suruh aku makan. Kejap lagi pukul 1 nak gi UPM balik sebab petang pun ada exam. Masa nak makan tu Qery bagitau Nenek masuk hospital selayang sebab jatuh bilik air. Dalam hati aku mesti yang kol pagi tadi ayah mertua aku. Huhu!

Alahai, dengar jatuh bilik air pun dah rasa seram sejuk. Nenek qery ni aku pernah jumpa sekali je. Emak ayah mertua ku. Tinggal kat Batu Caves rumah anak pertama dia. Aku pernah singgah lepas kawin sekali je. Kurus sangat nenek. Masa aku melawat nenek kat rumah pun nenek baru lepas jatuh, tapi masa tu ok lagi. Umur nenek dah 87 tahun. Memang dah tak kuat nak jalan. 

Aku tak sure cerita dia macam mana, lebih kurang macam ni kot, nenek jatuh dalam jam 2 pagi kat bilik air sorang2. Dah berdarah banyak, lama jugak baru menantunya perasan sebab nak ke bilik air. Yela pagi-pagi kan kita tidur, mana sedar kejadian dalam rumah. Korang bayangkan dah la jatuh, kepala berdarah, lepas tu lambat perasan. Ofkos dah banyak bleeding. Sampai bila bawak hospital, doktor suruh bawak balik sebab percentage untuk hidup under 50. Aku dengar pun dah sedih. 

Dalam hati berdoa Allah kurangkan kesakitan nenek. Kita kena cubit pun nak sakit. Inikan pulak koyak kat kepala. Orang tua pulak tu. Tak terbayang kesakitan dia.

Tunggu Qery balik exam, dalam jam 4 petang tu terus siap-siap. Ambik ayah, syah dengan cepul kat rumah. Senang naik satu kereta. Kebetulan mak tak ada pergi lumut. So kita pergi berlima ke hospital selayang.

Sampai sana, tak tau nak cakap apa. Aku ni memang dari dulu tak boleh tengok orang tua sakit. Rasa sayu je, walaupun orang yang aku tak kenal. Dulu kalau kena dispen ubat dalam bilik pesakit, dapat pulak orang tua memang aku rasa sedih, sebab bayangkan kalau mak/ayah kita sendiri, rasa tak sanggup je kan. Aku start belek tangan nenek, banyak betul lebam. Kepala nenek darah banyak sampaikan walaupun dah jahit, tapi kesan darah kat bantal tetap ada. mata dia lebam sampai tak boleh bukak. Kulit kaki nenek terkopek, maybe nenek nak try bangun tapi tersadung banyak kali. Kita tak tau apa yang berlaku masa nenek jatuh.

Walaupun nenek tak bergerak-gerak, tapi dia dah tak sedar apa dia buat. Sama macam arwah abah masa sakit. Tangan nenek kena ikat supaya dia tak jatuh. Cara ikatan dia salah. Aku suruh Qery panggil nurse betulkan cara ikatan kat tangan nenek.


Esoknya pergi lagi (Ahad), tengok nenek dah ada perubahan. Lidah dia dah bergulung, tak boleh telan air n makanan. Benda2 ni semua buat aku ingat balik kat arwah abah. Tu yang bertambah2 kesedihan tu. Huhu! Air kena masuk ikut hidung. Nenek pintal2 selimut dia sama macam arwah abah buat. Cuma arwah abah sakit kat rumah, tak ada la saluran air yang nak masukkan dalam hidung. Nenek pulak masih boleh masuk air. Semalam memang doktor suruh bawak balik, tapi adik beradik ayah kata biar nenek rehat n kurangkan sakit dia sikit, dah stabil baru nak bawak balik rumah. 

Ofkos jadi kat kita pun tetap kita akan buat benda yang sama. Harap2 kuranglah sakit nenek. Semoga adik beradik ayah pun tabah, semalam tak sempat nak melawat nenek, tapi tak sure la kot ayah ada pergi sendiri-sendiri. 

Aku kol mak semalam bagitau pasal nenek Qery, aku kan semua benda nak mengadu. Huhu! Tetiba mak cakap jiran aku pun jatuh jugak. Bahu patah kot, pun tangan kena ikat kat katil. Alahai, sedihnya. Benda kalau nak jadi, tak kisah siapa kan. Harap-harap family aku dijauhkan la dugaan2 macam ni. Berat betul rasanya masa jadi kat abah dulu. Tengok tangan abah kena ikat kat katil pun rasa tak sampai hati, tapi tengok dia jatuh lagi la tak sampai hati kan. Huhu!

Bila fikir-fikir, kot umur panjang la. Macam mana la kalau kita tua nanti. Sakit ada ke orang nak jaga. Sekarang sakit boleh lagi nak jaga diri sendiri. Plus Qery pun kuat lagi. Kalau dah tua nanti? Tak boleh nak bayangkan. Huhu!

Okaylah. Sesi mengadu dah tamat. Hihi! Selamat Bekerja uolls. =)

Comments

mila said…
sepet npe tutup muka org2 dlm ni? nenek tu mungkin la phm sbb x pakai tudung..yg dua org lagi tu nape? huhu.

* ciannya..sy pn terasa sedih jgk.. :-(
Unknown said…
semoga nenek kuat & cepat sembuh
Shazwani Ramly said…
Sedihnya baca. Semoga nenek cepat sembuh :')