Bercuti ke Medan, Indonesia (Part 1)

Sebenarnya dah 2 tahun plan nak bercuti dengan FamilyDin (keluarga mertua) sebab ayah nak belanja. Maklumlah dah pencen. Hehe! Tapi tu lah, kejap kang aku mengandung, pastu beranak. Pastu ni Fieya mengandung pulak. Tapi takpe sebab Fieya belum 7 bulan lagi, so boleh naik kapal terbang. Bab lokasi ni memang serah bulat-bulat kat Fieya dan mertua sebab aku tak kuasa lah nak fikir, hahaha! So pilih punya pilih, decide nak ke Medan. 

Pertama kali nak travel naik flight dengan 3 orang anak. Yakni aku tau dah semua nak berkepit dengan aku dalam flight kang, hahaha! Tapi mujur sangatlah perjalanan dalam kapal terbang 45 minit je. Gila punya sekejap. Baru naik dah nak turun, hahaha! Macam dari rumah aku nak gi Shah Alam je kot. Kat airport lagi lama. Nyampah betul. Huhu!

Flight pukul 8.30, pukul 5.30 dah sampai. Sebab Qery hantar kitorang dulu untuk check in luggage. Lepas tu dia pergi parking kereta kat mana aku tak tau la. Pastu dia naik bas datang KLIA.
Qery send gambar bas yang dia naik. Pukul 6 lebih dia sampai.

Tunggu dorang kat sini je.

Sampai KLIA terus check in luggage.

Sampai Medan, di sambut dengan tour guide kita ataupun Pak Supir namanya Anggar.

Snap picture dulu.

Stroller pinjam Ceera, hahaha! Sebab stroller dia boleh lipat petak kecik. Kitorang pergi sana, ambik tour guide sebab senang la nak kemana-mana. Pastu jadual nak kemana-mana pun supir yang fikirkan cuma flexible la untuk kita ada anak kecik dan bawak orang tua ni. Nak berehat kejap ke, nak terkencing ke, anak terberak ke. Mudah banyak...


Menunggu Anggar ambik mobilnyaaaaa.

Kitorang terus menuju ke Brastagi.. Perjalanan ke Brastagi lebih kurang dua jam macam tu la. Kitorang singgah makan Ayam Penyet Cindelaras dulu.


 Dorang puji kemain lagi lah sedapnya ayam penyet dia. Aku je takde perasaan sebab aku bukan pencinta ayam pun. Hahaha! Family Qery ni Ayam macam menu wajib la sebab Syah memang pencinta ayam (dia allergy seafood), yang Cepul pun banyak makan ayam, ikan pilih-pilih. Qery je mengikut bini dia makan semua. Hahahaha! Dulu pun Qery tak makan rebung, tak makan sushi, tak makan cencalok, ehhhhh dah kawin ni semua rembat. Dia memang tak bagi aku makan sorang-sorang. Hahaha!

Habis makan terus ke Brastagi, singgah ladang Strawberry, tak silap aku kat Tongkoh betu-betul tepi jalan. Kalau korang tengok gambar, stoberi dia memang tak nampak pun. Hahaha! Banyak lagi kat Cameron Highland. Tapiiiiiii dia punya manissss... toksah cita la. Rasa bukan sekadar rupaaa...


Ada gaya petani tak, ke acah-acah petani jurrr...


Suara aku paling kuat kot masa ni, sebab dia lereng bukit kan. Bebudak ni kang ke sana ke sini. Ehhhh sakit hati dan jiwa raga aku tengok. Risau tergolek ke bawah nun.. dah satu kerja mak ko nak turun, turun takpe, nak naik tuuuu... jenuh..hahaha!

Izz Qaiser tu aku percaya la lagi walaupun dia pun macam nak acah-acah jatuh. Risau Runako tu, dia tu dah la muatan berat. Tak seimbang perut dengan bontot. Jalan lurus pun boleh jatuh, inikan lereng bukit. Hahaha!

Hishhh budak bertuah ni..

 Stoberi ni pun Ayah mertua aku yang petik, aku nak petik tapi macam sadis sangat nak mencari stoberi ni kena selak sejuta kali baru jumpa. Hahaha! Gigih betul pakmertua iolls... Nasib baik manehhh..

Lepas tu kitorang berenti tepi ambik gambar berlatar belakangkan gunung berapi. Aku tak tau lah nama dia, Sinabung agaknya. Haha!

Kalau bab ambik gambar, memang tak susah la dorang ni. Menurun makpaknya.



Sekejap je sebab berenti tepi jalan. Sampai sini yang paling dekat boleh bergambar. Kalau lagi dekat boleh kena saman... Lagipun jalan yang kitorang benti ni memang kecik sangat, turun cepat-cepat je sebab risau bebudak ni. Kalau orang tua je tak kisah sangat.

Lepas tu singgah Pasar Buah.

Sini orang kata pasar kuda jugak eh, sebab banyak la kudanya.

Sebab lubang hidung lebih kurang sama, jadi sis bergambar dengan kuda jap.

Ekceli, aku tak beli apa-apa pun. Sebab patutnya pergi Pasar Buah ni lagi dua hari nak balik. Tapi disebabkan kitorang pergi ni, esoknya hari Merdeka Indonesia. Jadi ubah sikit itinerary. Sebab nanti kat sini jalan jem gila. So pergi harini terus. Mak mertua ada beli buat markisa. Manis dia rasa macam buah durian belanda. Kat sana dorang panggil buah susu. Fieya beli buah anggur.

Ini kalau aku pergi hari last memang aku beli semuanya, hahaha!


Adik ipar untuk di jual. Hahaha!

Kalau korang nak tau, jalan nak ke sini dia punya lingkaran macam naik Cameron. Berliku-liku. Orang Indonesia bawak kereta memang dasyat weh. Fast Furious tu celah gigi dorang je. Hahaha!

Kat sana, korang akan nampak macam-macma jenis kenderaan. Lepas tu dorang ni banyak berhenti mengejut, dan banyakkkk kali hon. Pin pin pin. Sebab kat sana budaya hon ni memang wajib. Dia hon just untuk bagitau dia nak lalu, tolong tepi sikit. Ha camtu.. Kalau kat Malaysia, kau hon memang lepas tu kena jeling lah. Hahaha! Kalau kereta tu potong kau, sampai nak kebelakang berpusing-pusing kepala driver sambil buat muka rimau. Hahahaha!

Kitorang tanya Anggar, tak eksiden ke sebab bahaya sangat jalan kecik, tapi boleh potong potong. Anggar cakap..

"takda la kak, sini walaupun macam ni kurang eksiden. Sini ada tulis kat tepi (signboard), jangan kemalangan, rumah sakit jauh, yang dekat cuma kubur"

Kahkahkah! Terkekek-kekek aku gelak...

Lepas tu Anggar tu tunjuk la satu motor ni yang macam beca tu. Beca kat Malaysia pakai basikal kan. Kat indon pakai motor. Dorang panggil TukTuk.

 
Dia cakap "ini kalau dia nak berhenti, hanya dia dengan Tuhan saja yang tau bila", hahahaha! Punya kelako... Pastu kebetulan terus ada tuktuk depan kitorang tetiba benti. "Ha tengok kak tengok, tiba-tiba berhenti, memang dia dengan tuhan saja yang tahu". Hahaha! Mampuhhh weh..

Pastu dia cerita lagi... "Perempuan di sini kalau bawak motor jangan hon. Di sini perempuan tak pernah silap. Polis pun takut nak marah. Dia marah polis balik. Kalau di suruh pakai helmet, dia bilang pakai helmet ke tidak kalau nak mati tu mati jugak.

Tapi bang, kalau perempuan bawak motor, tuhan pun tidak tau bila dia mau berhenti. Hanya dia saja tau. Ada tu bagi signal kanan, tapi pusingnya kiri. Dia saja tau hatinya mau kemana."

Kahkahkahkah! Lawak gila namatik gais supir aku ni...

Lepas tu ada la satu van ni, atas dia ada orang duduk.

Ko tengok ni, aku ngucap wei tengok dorang. Dah la jalan macam naik cameron. Dorang rilex je kat atas tu. Supir aku cakap..

"Tinggi ya kak, lagi tinggi lagi dekat mereka dengan Tuhan"

hahahaha! Caruts sangat..

"Ini kak kalau dorang naik roller coaster itu takda perasaan tu, biasa biasa mukanya"

Aduii kitorang sampai penat nak gelak. Ni kalau masuk maharajalawak ni kompom menang. Hahaha!

P/S : Promosi Cinta Merdeka Seqy
(Sempena Merdeka dan Ulang Tahun Perkahwinan Sepet ke 5)


LIP MATTE RM25 RM19
GINCU RM39 RM24
SHE COLLAGEN RM85 RM60



Bersambung..... Nanti aku cerita lagi.. Banyak benda klako masa pergi Medan... Tungguuuu...



Comments