Sehari Sebelum Raya (Rumah Mertua)

 Kalau nak di kira secara tepat, ekceli ni tahun ke 3 aku beraya dengan FIL. Tapi tapi tapi... kalau nak kata sambut raya tu rasanya baru 2 kali kot.

Raya kali pertama : Aku kawin masa nak hujung-hujung raya. So takde lah sambut raya ke apa. Tak beraya pun dah masa tu. Cuma kita kawen betul-betul dah nak habis raya. Kira raya lah jugak kan. Huhu!

Raya kali kedua : Tengah menunggu hari nak beranak anak pertama. So kiranya itulah pertama kali bergambar salam salam semua.

Raya kali ketiga : Dah ada dua anak. Yeay! Hihi! Mungkinkah raya kali ke empat bertambah sorang lagi. Krik krik krikkkkk...

Selalunya bila esok nak raya, aku akan tolong sikit-sikit FIL aku masak. SIKIT je ye, hahahaha! Memang betul-betul sikit. Sebab mertua aku jenis lepas subuh dah masak. Aku tengah hari baru nak sampai. Hantu betul. Haha! 

Ada dua orang anak, tapi rasa macam kena jaga 3 orang anak. Sebab Qery tak boleh buat banyak kerja. Kaki dia injurt. Semua benda pagi tu jadi kelam kabut. Anak-anak biasa bangun pukul 10.30 pagi. Bila gerak awal dah melalak yang sorang ni. Pastu sambung pulak sorang ni mendayu-dayu tangisannya. Haha!

Pastu pandang Qery tengah syok tido. Urut dada kejap. Haha! Masalah anak-anak aku ni, kalau nangis memang nak maknya aje. Kalau Qery tegur lagi kuat dia nangis macam kena pukul. Nak menenangkan Izz Qaiser mau sejam sebab nak berpeluk je. Kadang tu kesian lah kat Luth. Selalu kena beralah dengan abang dia. Nasib la dia tak paham apa lagi. Kalau dah besar sikit mau berebut. Ok taknak bayangkan sekarang. Huhu!

Dah reda, barulah mandikan Izz Qaiser, pastu mandikan Luth Runako. Pastu bagi Izz Qaiser makan kejap. Gerak Qery suruh tengokkan anak sementara aku nak mandi kejap. Pastu baru suruh Qery mandi. Sidai baju dulu sebelum keluar. Barulah boleh gerak ke rumah mertua. Itupun dah tengah hari.

 Orang nak make up dia nak make up. Haih! Habis dia calit eye shadow aku kat pipi. Lantaklah nak.

 Aku punyalah mencari eye shadow jenis stick merata-rata, susah gila nak jumpa. Pastu selamber je budak ni main siap cungkil2 pakai jari kecik tu. Nasib mak ko penyabar. lah sangat.

 Runako baik sangat, senang betul lah jaga dia sekarang ni. #syukurselalu

Saya muka macam abang Izz cuma gelap sikit je.


Sampai-sampai je rumah mertua, letak anak then terus ke dapur. Sekali tengok lontong dah masak. Hahaha! Selalunya kan aku punya part masak lontong je.
 Tengok Fieya tengah mengacau lontong ni. Tengah masukkan santan and serbuk kunyit. Mak mertua aku pun berkata. "Ingatkan Zuhana datang lambat lagi, mak suruh Fieya masak". 

Fuhhh selamat, hahahaha!

Fieya masak sedap. Lagi sedap dari menantu pertama masak. Kahkahkah!

Pastu mak mertua pun cakap la.

"Fieya ada buat kuih Zuhana, kuih Dahlia. Sempat lagi dia buat kuih"

OMG, nampak sangatlah menantu pertama dia ni pemalas tahap siput sedut, hahaha! Fieya ekceli memang pandai sangat ambik hati mak mertua tau. Seriuslah, she's good at everthing. Haaa tetiba omputeh.

Dia peramah, pandai, happy go lucky. Kalau nak buat perbandingan dengan aku opkos kalah menjunam. Takpe i is pasrah dan menerima hakikat ittew. Hahaha! So ajak isi kuih raya sesama sambil belajar nama kuih.

 Aku : Fieya, ni kuih apa warna warni.
Fieya : Ala, ni selalunya yang warna putih tu. Sedap. Apa eh sugi sugi.
Aku : Sugi ke suji?

Pastu dedua tergelak, adudududu. Sugi tu berus gigi kan. 

 Seperti tahun lepas, aku tukang beli kuih raya je. Nak membuat kuih raya mohon maaf di pinta. Mak hencik tak reti dan tak kuasa. Huhu!

 Kuih Dahlia by Fieya. Siap ada dua version. Satu keras sikit, satu lembut sikit. Katanya percubaan pertama buat keras sikit, tapi still lah boleh makan. Tak puas hati, buat kali kedua baru ok. 

Oihhh.... Aku percubaan pertama kalau keras pun dah kepoh kat Instagram and Facebook. Hahaha! Tak hingin aku nak buat yang kali ke dua punya. Hadaplah ko keras ke hangus ke. Huhu!

 Qaiser sibuk ke sana ke sini. Lantok sana.


 Takpe Fieya, tahun depan kalau nak buat kuih kita buat sesama rumah mak. Tapi iolls boleh tolong tolong buh kismis je lah. Hahaha! Kang kalau tak sedap takuittttttt sangat. 

Qery ditugaskan menjaga Runako. So dia pun ambik gambar anak dia banyak-banyak.







 Yang ni paling win. Huhu!


Pukul 3 petang macam tu setel dah semua benda. Then lepas berbuka baru ke Cheras Baru sebab malam tu ada takbir. Nanti sambung entry lain eh.

Comments