Derma RM200, Allah Bagi RM20'000 On The Spot

Semalam aku dah share cerita ni kat adik beradik. So harini nak share cerita ni kat korang pulak. Yang baik boleh ikut, mana tau rezeki masing-masing.

Macam ni, aku sebenarnya beberapa minggu ni macam rasa bersyukur sangat. Yelah, syukurlah dengan nikmat yang Allah bagi. Macam-macam lah Allah bagi kat aku, rezeki kehidupan, mak, abah, suami, anak, keluarga, kawan-kawan yang baik. Rezeki dari segi wang ringgit, harta benda. Padahal aku ni selalu je lalai. Jadinya, rasa bersalah tu macam bertimpa-timpa kat kepala aku ni. Huhu!

So aku fikir, nak berubah la. Kalau boleh nak solat awal waktu, sekurang-kurangnya baca Quran sekali sehari. Sorry lah kalau entry ni agak ustajah-ustajah bagi korang, hahahaha! Tapi tu lah dia, aku cakap dalam hati, kalau aku tak start sekarang, then nak tunggu bila? Anak-anak makin membesar. Akhlak kita ni sedikit sebanyak mempengaruhi akhlak anak-anak jugak. Ecewah, haha!

Aku pun cakap lah dalam diri, memula nak jaga hubungan dengan Allah dulu. Aku rasa korang semua lebih baik dari aku kot. Aku je yang baru nak belajar itu ini. So kalau korang dah banyak benda tahu, lagi bagus. Aku ni memula tu liat sangat, nak solat tu tertangguh-tangguh. Haih.

Itu satu benda lah. 

Then aku lately ni asik lupa nak sedekah. Qery dia selalu lah sedekah, kadang-kadang tu dia bayar makanan kat kedai mamak, then dia masukkan duit dalam tabung. Lepas tu dia selalu je bagi macam-macam kat anak murid dia yang mana yang susah-susah tu. Aku ni dari sehari sehari nak sedekah. Nak transfer online kat mana-mana orang yang susah. Dah tu pepahamlah, orang iman tak kuat, then syaitan hasut lagi. Langsung tak sedekah. Pastu rasa bersalah.

Dhuha pun aku buat ikut mana dan je. Haih kalau fikirkan perangai sendiri, dengan nikmat yang Allah bagi. memang langsung tak selari. So, aku nak berubah. Aku print list apa yang aku patut buat dalam sehari, then aku letak kat meja makan. Segan nak tunjuk list, tapi dalam list tu complete lah 30 hari. So aku tinggal nak tick tick je lah mana yang aku dah buat, mana yang belum buat. Tiap kali dah buat, aku akan tick, then baca mana yang tertinggal. So macam tu aku rasa lebih senang untuk aku. 

Qery pun boleh tengok mana yang aku belum buat tu, kadang2 dia tolong buatkan jugak. Hihi! Kalau nak ingat, memang tak boleh nak ingat semua. Kita surirumah ni memang banyak kerja, kalau dah pro tak apa lah. Kalau macam aku ni, memang kena tulis sebab jenis pelupa.

Nak dijadikan cerita, bulan ni aku and Qery banyak pakai duit. Yela, raya kan dah banyak pakai duit, then nak buat open house lagi, nak buat birthday party Qaiser lagi. Gaji kitorang tak banyak. Walaupun memang lah ada syarikat sendiri, tapi gaji kami tak ambik banyak. Kira yang cukup untuk makan pakai je lah. Duit syarikat tu syarikat lah punya. 

Memang acc personal aku memang ada sikit je, cukup-cukup kot nak belanja sampai hujung bulan, hahaha! Tapi disebabkan aku dah tulis kat dalam list tu setiap hari mesti sedekah walaupun sikit, then aku tutup mata lah sedekah jugak. Tak apa lah duit aku sikit pun, pepandailah aku manage makan apa nanti. Ha sedih kan bunyi. hahaha! Walaupun duit dalam bank sikit, aku masih mampu nak makan lagi, masih ada rumah nak duduk, nak selesa-selesa, nak tidur. Tapi ada orang, bukan takat tak ada duit dalam bank, rumah pun tak ada, pulak tu tak ada upaya nak bekerja. Alahai, apalah sangat kalau nak banding dengan aku ni.

So, aku bagi jugak sedekah walaupun aku pun tak ada duit sangat. 

Aku selalu sedekah awal pagi, sebelum solat sunat dhuha tu. Aku sedekah dulu sesiap. Then terkejutnya aku, petang tu terus dapat RM20k, sebab stokis-stokis restock barang. Eh bersyukur sangat tau. Walaupun itu duit syarikat, tetap jugak aku happy dan bersyukur. 

Kita bagi sikit je kat orang, tapi Allah ni punyalah baik, pemurah, kaya, segala-galanya lah. Dia bukan bagi 10 kali ganda, tapi 100 kali ganda.

Kesimpulannya di sini, jangan takut bersedekah kalau kita tak ada duit sangat. Sedekahlah walaupun nilainya 10sen. Kalau tak mampu sedekah banyak-banyak, nanti pegi makan, bungkus makanan untuk sesiapa kat tempat kerja korang yang korang rasa dia tu susah. Atau masa makan ada kucing datang, bagi sikit makanan tu kat kucing, pun sedekah jugak. 

Ni semua aku belajar dari Felinna. Selalu stalker instagram dia. 

Kejap aku paste kat sini, so korang boleh ikut sekali.

Kakfel nak share ilmu pagi ini agar boleh menyedut banyak kebaikan dan aura positive.

Awak ada masalah kewangan? Keluarga?kawan2? Hidup tak tenteram, tak tenang. Nak cari jalan keluar?

Ok kakfel nak buat pertandingan mudah. Siapa buat tips ni dan selepas 3 hari dah dapat kesan inbox kakfel utk tuntut hadiah. Ada satu grand prize bagi siapa yg paling best story dia!
Share dengan kawan2 tips ni agar mereka juga boleh jadi kaya dalam masa 3 hari.(teknik menjemput rezeki adalah dengan berkongsi peluang dan rezeki)

Lakukan ini TODAY!
1)Bangun pagi ni , usap muka cakap thanks Allah. Usap seluruh badan dan bernafas dalam2 ucap thanks Allah lepas tu senyum sensorang.

2)Cukup waktu, mulakan dengan solat dhuha, buat 2 rakat kemudian 2 rakaat lagi. (4rakaat)

3)Harini ni tanam dalam diri takmau sembang ngan kawan opis pasal org lain, takmau baca atau tulis yg bukan2. Nak zikir dan sebut nama Allah ja. Sebut ulang2( boleh jadi sebak tau)

3)Pergi lunch japgi ada makanan lebih bungkus bagi kucing jalanan.
4)Solat zuhur,asar,maghrib,isya di awal waktu, habis solat terus berdoa. Bersembang mintak kat Allah agar nak kaya dunia akhirat. Minta sungguh2. Lepastu cakap thanks berkali kali kat Allah sebab bagi kita tumpang di dunia.

5)harini tekad , kalau sapa ja minta sedekah beri, walau rm0.50sen

6)telepon mak and abah, bersembang dan tanya khabar walau 5minit.

7)Bangun pukul 3.30pagi. Buat tahajud 2 rakaat kemudian ambik masa termenung fikir salah diri , kenapa ujian datang kat aku, mungki aku pernah buat salah. Buang ego dan kaji sedalamnya.. Apa salah silap kita. Kalau tak jumpa, mohon Allah tunjukan.

Ulang selama 3 hari berturut turut.
InshaAllah di hari ke 3 akan ada jalan keluar dan kita akan jadi kaya!
Siapa berani sahut cabaran ni? #tipsfelinnanadea

  Ini yang aku baru buat beberapa harini. Mula sikit-sikit dulu, sebab kalau tak mula, memang tak ada lah tu sampai bebila pun, huhu!

Then kejadian yang menimpa aku semalam, terjadi jugak kat kawan aku Aizul Marcello. 

ini kisah betul2 berlaku semalam..betul2 berlaku di hadapan mata saya. selepas selesai urusan bisnes saya, saya bergegas menuju ke masjid Sultan Abu Bakar. Masjid yang pasti saya kunjungi setiap kali ke Johor bahru

selepas solat asar, saya masuk terus ke dalam kereta. Ketika sedang berbual2 dgn shbt saya @soulfiqri, cermin kereta saya diketuk oleh seorang hamba Allah berbangsa Cina.

Nyonya ni meminta ihsan saya utk mendermakan sedikit wang kepadanya, sbbnya kalau x dpt carik duit yang secukupnya, dia akan dihalau dari bilik yang disewanya skrg. memula saya rasa, nyonya nih sama spt peminta2 sedekah yang lain

tapi sangkaan meleset, nyonya nih betul2 perlukan duit utk membayar sewa biliknya. Seharian keluar, dari pagi smp ke lewat petang, dgn tak makannya lagi, dengan penat lesunya lagi, Allah, sayu benar hati saya

terus saya hulurkan sedikit wang sbg derma ikhlas utk nyonya nih. nyonya nih pon ckp, dia dah pergi ke bnyk tokong, tapi diusir, dihalau dan diherdik oleh penjaga tokong yang lain. dats y dia ke Masjid Sultan Abu Bakar

Sumpah, mengalir air mata saya dan sahabat saya. Seorang bangsa cina, kurus kering, ditinggalkan suami dan anaknya, kini hidup sebatang kara.

Saya terbayangkan, jika Ibu saya di tempat nyonya nih. mmg x smp hati. bukan duit yang menjadi ukuran, tetapi kasih sayang. nmpk di raut wajahnya, yang dia sgt sunyi. Sempat saya offer nyonya nih utk naik kreta saya utk hantar pulang ke rumah

Selesai urusan saya dgn nyonya ni, tiba2 saya dpt whatsapp dari seorang hamba allah yang pinjam duit saya yang mengatakan dia da bankin baki hutang. nak kata siket x siket, tapi cecah 5angka jugak jumlahnya.

Allah..mudahkan ? di saat saya tgh perlukan sedikit wang utk belanja2 dapur dan utilities, Allah hadiahkan sesuatu yang indah, yang lebih dari setimpal.

pulang ke kuala lumpur dgn hati yang puas

perkongsian ni bukan laa nak menunjuk saya nih baik ke apa, tapi nawaitu saya supaya lebih ramai yang bukak mata dgn konsep 'THE POWER OF SEDEKAH". INSYAALLAAH.

Aizul Marcello
Insan Biasa

Korang nak tengok video aunty tu minta tolong KLIK SINI

Aku tengok pun rasa sayu sangat.

Kesimpulan nak cerita tentang THE POWER OF SEDEKAH.

Tapi niat kita nak bantu orang adalah yang paling utama. Jangan la semata-mata nak kaya ke apa. 

1. Solat awal waktu
2. Solat sunat dhuha
3. Solat sunat tahajjud
4. Sedekah. 

Insyallah Allah akan permudahkan urusan kita. Selamat mencuba!

Kalau kita yang tak tolong diri kita, siapa lagi.

Peringatan ini khas untuk diri sendiri, hihi!

Comments

Unknown said…
ya Allah..satu perkongsian yang sangat bermanfaat...thanks sepet sebab share kat blog..InsyaAllah, nak try praktikkan juga...semoga dipermudahkan :-)
Irfa said…
Ada org tu derma rm500
Dpt blik rm2.6bil
Hihi
Gurau je
ain.ya.nun. said…
Sepet,

Sukanya perkongsian Kak Fel tu. Tersentuh hati baca. Minta izin share ya.
Rizziela said…
Bagusnya perkongsian ini.. saya akan cuba dan amalkan..Insyallah
Norma NML said…
Setuju tu Sepet...nilai sedekah tak penting..yg penting kita menghulur dgn niat yg ikhlas
beat said…
amalan untuk redha Allah
uSMie said…
Akak setuju tuh sepet.. the power of sedekah ni...
pernah juga jadi...

citernya... dah beberapa hari takde customer beli barang... sbb yelah masing maybe tunggu gaji... so malam sebelum gaji tuh akak check akaun tgk ada sedikit lagi amaun.... dalam masa sama akak tgk FB ada lah beberapa insan malang ni memerlukan bantuan... so duit gaji akak yg ada dalam akaun yg tinggal sedikit tuh akak habiskan sedekah semua pada malam... tup..tup.. tak samapai beberapa minit.. customer wassap nak barang malam tuh juga... 2 orang... terus akak COD malam tuh juga... masa drive nak cod akak tak henti panjatkan syukur sbb Allah balas tak lama... alhamdulillah...

intandayani said…
Terkesan sangat baca entry Kak Fel tu pastu baca entry Sepet pulak.Akak pun rasa nak tanam dalam diri setiap hari bersedekah walaupun sikit
Moga Yati pun dapat mulakan apa yang sepet mulakan. Betul kan, bila kita senangkan orang lain, Allah akan beri kesenangan berlipat kali ganda pada kita.
nino mok said…
Sepet akk pun ada cerita disebalik sahut cabaran tiga hari felina. Berlaku last week. Pagi jumaat akk bukak m2u tgk baki duit alahaiii. Akk transfer rm12 ke akaun sorg hamba Allah as a sedekah itu yg mampu.
Ahad akk dpt call order catering rm613.00 subhanallah. Dgn rm12 dpt berganga-ganda-ganda. Itulah power of sedekah.

Unknown said…
Nk share jgk ni..pas bc entry sepet ni smlm sy pun buat.stiap jumaat sy bg suami singgit utk msuk tbung masjid.mggu lps trlupa jd mggu ni nk bg lbh sket.tgk purse tggl rm5 skping je.dlm ht dh brbelah bg.sy ni surirumah.klau suami bg ade la duit klau x mmg xde.gaji suami xsmpai 2k pn bulan ni mmg mkn brcatu je ank branak.pas bc entry sepet sy pjam mte bg je rm5 skping tu.arini suami ckp ayh bg duit blnje rm500! Die pn trkjut tbe2 ayh msukkn duit. Subhanallah! Alhamdulillah! Semoga sepet pn dpt sahamnye di sana.amin..
Bole cuba ni...rasa mcm dh lama xsedekah
JUE said…
thank you sis sepet utk entry yg berguna ni.. moga allah swt merahmati sis sepet sekeluarga amin :)