Kenapa kulit bercapuk?

Korang ada masalah kulit bercapuk tak? Ala, kulit jenis yang bila kita tengok kat cermin dia macam tak sekata tu. Kat sini putih sikit, kat sana kusam sikit. Bukanlah nampak macam panau ke apa. Cuma nampak lah tak sekata tu. 

Aku masa dulu pernah ada masalah ni. Bukanlah kata dulu je. Masa mengandung Izz Qaiser dulu pun muka aku bercapuk tahap apa entah. Aku bajet macam hormon ibu mengandung la apa la. haha! Yela, masa memula mengandung kan aku tak boleh bangun dari katil pun. Bangun kalau nak muntah atau nak ke toilet. Kalau minum memang ada je tepi tempat baring, dah siap-siap sedia. 

So kompom-kompom la aku langsung tak jaga muka. Jangan kata tak jaga, cuci pun aku tak buat. So memang lah muka aku kusam tahap cipan. Lepas tu salahkan hormon ibu mengandung. Perangai tuuu.. hahaha!

Kesimpulannya di sini, aku pun pernah je la mengalami kulit kusam, kulit tak sekata. Bukan masa mengandung je. Masa malas nak jaga kulit muka, memang muka tak bermaya lah. Lagi-lagi bibir aku ni jenis pucat. Kalau aku tak pakai lipstick, memang nampak macam orang sakit. 

Tak best betul bila kulit muka nampak bertompok sana sini. Padahal aku dulu bukan pakai mekap. Aku memang jenis pegi kerja pun pakai lipstick je. Bila balik rumah tak ada lah rasa nak cuci muka dengan sabun ke apa, sebab aku bukan pakai mekap ke apa kan. Selalu memang tak cuci muka lah. Kalau mandi tu je la, itu pun lalu2 air biasa je kat muka. 

Bila aku kaji punya kaji, baru lah aku tau kenapa. Ala aku pernah buat entry sebelum ni pasal kulit kusam. Meh aku ceritakan semula.

Setiap hari, memang akan ada sel kulit kita yang akan mati. Ikut la cara penjagaan kita macam mana. Macam aku, aku tak jaga. Pergi kerja tak pakai apa-apa protection. Kena panas matahari memang betul2 direct ke kulit. Then dengan cuaca kat KL ni pepaham lah. Dengan pembangunan sana sini, habuk merata, bahan kimia sana sini. Walaupun kita tak perasan benda-benda macam tu, tapi memang akan ada effect kat kulit kita.

Dalam sedar tak sedar, bila aku tak jaga kulit, cuci pun pakai air biasa, then makin lama sel kulit mati tu bertambah. Tu yang nampak bertompok kat muka. Kita pulak pelik eh kenapa la kulit kita ni hitam sana sini. Tak sedar kulit mati benimbun, hahaha!

So kepentingan pencuci muka sangatlah memainkan peranan dalam kehidupan seharian kita.

Masa kat kolej, aku tinggal kat rumah kedai. So satu rumah ada lebih kurang 32 orang kot. Ramai kan. Huhu! So bermacam masalah yang aku pernah dengar. Ada sorang kakak ni membebel kat kawan dia suruh pakai pencuci muka.

Kakak ni aku bagi nama A je la tau. Si A ni dia jenis macam aku jugak, pegi mana2 tak pakai mekap. Dia cakap kalau balik kampung kulit dia ok, tapi bila datang kolej kulit dia asik tumbuh jerawat je. So kakak B ni bebel la. Katanya cuaca kat sini lain, kat sini banyak habuk, udara kotor. Walaupun tak pakai mekap, tapi mesti cuci muka. Then sekurangnya kena pakai protection muka supaya habuk tak direct kena kulit kita. 

Aku dengar je dari atas katil. Then betul lah akak tu cakap dalam hati aku. Huhu!

Betapa pemalasnya kita, betapa kita rasa kita dah cukup bersih tanpa sebarang mekap, tapi kita jangan sesekali pernah lupa untuk cuci muka. Cuci muka bukan sebab kulit kita ada masalah jerawat ke apa. Tapi cuci muka sebab kita tak tau apa yang melekat kat kulit kita. Kita tak tau berapa banyak sel yang dah mati kat atas kulit kita. Cuci muka sebab kita nak kulit kita sihat dan sentiasa bersih.

Ok semua. tak kisahlah korang nak pakai pencuci apa pun, tapi pastikan pencuci tu memang khas untuk muka. Jangan cuci pakai sabun badan, jangan cuci muka guna shampoo rambut, hahaha! Bukan berdosa pun ye, cuma bahan kimia untuk sabun badan dan rambut kebanyakkannya lebih tinggi dari sabun muka. Kulit kita ni bukan sama tahap sensitiviti dia. Kulit kepala lain, kulit badan lain, kulit muka lain, kulit tapak kaki lain. 

Kalau rasa tak tau nak cuba sabun apa, meh la cuba sabun Seqy Beauty. Sini ada testimoni. 

Sekarang ni, walaupun aku duduk rumah tak ada buat apa, setiap pagi dan malam mesti aku cuci muka. Jangan konfiden sangat rumah kita ni udara dia bersih. Kat rumah lagi lah udara tak masuk sangat sebab aku selalu tutup pintu, aliran udara pun ikut tingkap je, tingkap berapa banyak je lah udara masuk.

Baru lepas cuci muka dengan #cleansersqb , senang cuci sebab banyak buih. 😀😀😀 Ok. Nak share tips cara2 penggunaan sabun muka. Tak kisah la uolls pakai produk apa pun. Kita share je ilmu yang kita tau k. Untuk kulit kering n normal: cuma cuci 2 kali sehari. Pagi dengan malam. Masa cuci tu jangan ambil masa sampai seminit ke 5 minit. Xyah lama sangat. Cuci setakat 30 saat , dah rasa bersih terus cuci.. sebab kebanyakkan sabun cuci muka memang banyak buih. Itu yg suka je nak main2 buih kan. Hihi. Untuk kulit berminyak : boleh cuci everytime rasa kulit berminyak. Tiap kali nak solat rasa muka berminyak boleh je cuci. Pun sama jgn cuci terlalu lama. Bila kulit dah rasa better. Boleh kurangkan penggunaan sabun k. Ada yg rasa kulit dia kering lepas cuci muka. Ada 2 punca. Yang pertama dia cuci terlalu lama , jenis suka main buih berangan2 kejap depan cermin. Bahahaha. Yang ke dua sebab kurang minum air. Ada yang dia kata rasa pedih la bila cuci muka. Itu maknanya kulit korang terlalu kering. Kronologinya sama macam luka yang dah kering. Then terkena air mesti pedih kan. Sebab tempat tu kulit dia dah nipis. Sama jgk dengan muka. Bila kering, kulit nipis sbb dah dehydrated. So ofkos akan pedih sikit.  Tapi uolls still mesti cuci muka. Kalau x cuci nnt kulit mati menimbun. Pastu dah kusam pulak. Solution untuk kulit kering adalah silakan beli #sakuramasksqb. Bahahaha. Promo produk sendiri. Ok semoga jadi manfaat untuk kita semua. Xoxo. Bye
A photo posted by Sepet Noh (@sepetnoh) on


So uolls, jom beli cleanser Seqy Beauty, beribu manfaat. Info Cleanser boleh baca SINI.

Contact HQ
011-2107 6726

Comments

lini said…
jom wasap lini kalau nak beli..boleh pos boleh cod..
COD putrajaya n sekitar
Unknown said…
Watsap kita untuk COD area Bangi Putrajaya Cyberjaya Senawang Seremban Nilai Port Dickson 0173945948