Ku pikirkan puting beliung

Ya Allah.....tempat korang hujan tak semalam. Semalam kan aku tertidur sekejap pagi tu, pukul 10 pagi terlelap sampai la pukul 12. Yela malam tu aku tak cukup tidur. Itupun still tak cukup tidur tapi takpela, 2 jam pun dah ok. Kelam kabut la aku reply wasap semua. Tulis alamat. 

Sampai la azan zohor tu, baru hegeh-hegeh nak kemas rumah, basuh cawan2 pagi tadi, baru nak lipat baju semua. mesej qery tanya dia balik pukul berapa, nak makan ke tak. Qery kata balik pukul 3, tak yah masak, so aku pun fikir masak untuk diri sendiri je la.

Masuk toilet nak amik wuduk, sekali aku dengar ada orang naik tangga gedegang gedegung. Eh eh ehhhhh, tatut gegirl. Terus rasa nak tunggu Qery balik baru solat. Aku ni tetiba penakut datang, penakut jugak jadinya. Kihkih! Gosok gigi je la nak cover line nanti 'benda' tu ingat aku takut dengan dia pulak. Padahal memang dah seram-seram.

Aku pun sambung la ambik order sambil tu masak nasi, jerang air. Tengok jam dah pukul 3. Perut makin lapar. Masuk dapur, baru kupas kulit bawang kaki aku dah lemah. Rasa nak pitam. Kelam kabut aku baring balik. Rasa dah okey, sambung kupas bawang, pun tak boleh bla. Try buat kerja sambil duduk. Tapi still rasa lemah. Baring balik. Aku nak masak nasi goreng je pun. Lepas tu tekad la, sebab dah lapar benar, kang longlai pulak. Qery call kata balik lambat pukul 4. Cecepat masak. Pukul 3.30 makan laju2. 

 2 pinggan jugak la aku bedal. Menyesal tidak ada gunanya. Huhu!

Masa aku masak tu dah start guruh2, hujan renyai. So aku tutup sliding door kat dapur taknak hujan masuk. Tengok jam dah 3.45. Kelam kabut aku nak solat. Nak tunggu Qery tu entah la bila. Lantakla kalau ada 'benda' kacau pun kacau lah. Aku pun bukak semua lampu2, haha! Penakut sangat dah tu.

Selesai solat, belum sempat baca doa ni, aku dengar macam bunyi angin kuat gila. Korang pernah dengar puting beliung tak. Bunyi angin dia berpusing2. Aku bangun jap tutup kipas sebab kipas aku ni pun bunyi dia kuat. Dah tutup pun still dengar dia punya pusing2 tu. So aku selak langsir tengok luar rumah. Ya Allah, memang angin plus hujan kuat gilaaaaaaaaaaaa, rumah sebelah pokok dia dah terbang2, tatuttttttt.... Masa solat tu aku tak dengar apa pun. Hujan pun tak berapa dengar. Itula aku terkejut sangat bila tengok rupanya kat luar dah kelam kabut. 

Serius aku takut gila. Aku takut kalau betul la puting beliung, mesti rumah aku pun kena sebab bunyi dia kuat gila. Dah la aku sorang2, takut jugak kalau jadi apa-apa, dah terbayang dah kalau rumah runtuh nanti mesti tak selamat la aku ni. Aku duduk balik sambung baca doa. Mulut tu kumat kamit la baca doa. Petir tak kuat tau sebab aku tak dengar sangat. 

Lepas tu zikir je la takut. Sekali Qery call kata dia kat luar rumah tak berani keluar kereta sebab memang hujan and angin lebat gila. Aku pun cakap la tunggu reda sikit baru masuk rumah. 

5 10 minit macam tu baru Qery masuk sebab hujan dah reda. Lepas tu bila kitorang keluar tengok apa yang jadi. Rupanya rumah kiri kanan kitorang atap dah runtuh, pokok tumbang. Pintu tercabut. Memang teruk. Tengok rumah sendiri tak ada apa berlaku. Syukur sangat.

Masa keluar pos pun, sepanjang perjalanan memang pokok tumbang kiri kanan. Sapa duduk Alam Damai/Bukit Cheras tau la kot keadaan jalan raya semalam. Kat sini dah la banyak betul pokok tinggi2. Seram tengok mana yang pokok dah tumbang tapi tersangkut kat wayar letrik tu. Kalau jatuh tu tak tau la nak cakap apa. 

Balik rumah, tengok aunty sebelah rumah dengan kawan2 dia, lorong ni jugak la. Dorang lalu rumah aku. 

'U sangat lucky la, rumah u sorang saja yang tak apa-apa, rumah lorong ni semua da runtuh sana sini'

Aku tak perasan sangat rumah sebelah-sebelah sana. Yang aku tengok rumah sebelah aku je. Sekali tengok memang teruk pun. Rasa syukurnyaaaaaaaaaaa rumah aku tak kena apa-apa. Rumah aku ni bocor je kat dapur yang teruk. Sejak masuk rumah ni memang bocor kat situ. Tapi kalau hujan lebat je air dia tik tik tik, kalau hujan manja2 takde pape.

Hari sebelum tu pun hujan lebat jugak, tapi Qery ada kat rumah. So takde la takut sangat. Pernah la jugak petir sampai dia tolak suis yang dalam kotak tu *tak tau la apa nama*. Tapi haritu takde la sampai macam tu. Carwash punya atap sampai runtuh. Bangla2 tu bekerjasama naikkan balik tiang. Aku tengok je dari jauh. Tapi yang semalam memang menakutkan.

Terfikir jugak macam mana la orang yang kena bencana secara tiba-tiba, benda tak jangka. Tu la kan. Benda kalau nak jadi, tetap akan terjadi. Tapi syukur tak jadi apa-apa. Korang hati-hati jugak tau. Sekarang ni musim tak menentu. Kbyeeeeeeeee

Comments

peej said…
area rumah akak ok pulak. hanya hujan manja sahaja semalam.
Delimasari said…
area Cheras mmg kerap berlaku ribut sekarang... takutnya
Sekarang ni cuaca tak menentu. Hari tu kemarau, lama betul tak hujan. Bila hujan pula, lebat betul. Huhu