Reward Seqy (Part 1) Percutian Istanbul, Turkey.

Seronoknya bila edit gambar-gambar bercuti ni. Terkenang-kenang kenangan pergi sana. Hihi! Macam-macam benda jadi tapi semua benda pun best la. Ok maybe ada yang tak tau. Aku pergi Istanbul ni sebenarnya  berpakejkan umrah sekali. Ikut travel dengan Andalusia yang mana bila aku compare dengan travel agen yang lain, jauh lebih murahhhhh. Huhu!

Pakej Umrah + Istanbul Bursa ni bilik berdua lebih kurang RM8K macam tu lah. Istanbul Madinah Mekah semua sekali dalam dua minggu macam tu. Not bad sebab kawan aku ikut travel agen yang agak popular jugak tapi buat umrah sahaja, dan tak dapat pun hotel hilton, still tak berapa nak dekat jugak lah hotel, pun dah 10k. Then kiranya aku rasa heloklah sesapa nak ikut Andalusia boleh la cuba-cuba.

Percutian ni jugak ekceli reward untuk stokis Seqy, tapi aku ikut sekali dah alang-alang tu. Kita tunggu stokis update kat blog beliau pulak. Huhu!

Pengalaman ni ikut nasib. Ada orang bernasib baik, ada orang tak bernasib baik. Mana-mana travel agen pun macam tu. Alhamdulillah perjalanan kami memang seperti yang dirancang dan dipermudahkan. Ahli dalam group pun semua baik yang teramat baik sangat.

Tarikh berangkat ke Turkey tak silap aku 12haribulan. Tapi pukul 11.45malam macam tu. Sampai Turkey memang dah 13hb. Perjalanan ke Istanbul pulak memakan masa 10 jam. Tapiiiiiii disebabkan haritu mungkin cuaca tak berapa bagus. Sepanjang kitorang berada kat Istanbul, hujan renyaiiiiiii sejukkkkk beku. Hahaha! Jadi perjalanan dalam kapal terbang je dah 12jam.

Macam mana nak bertabah dengan anak-anak dalam kapal terbang. Hahaha! KLIK SINI.

Anak-anak behave, cuma kematu punggung Runako nak duduk atas riba je.

Family Qery hantar pergi KLIA. Family aku ada gak, tapi tak bergambar sebab terlalu ramai, haha! Sorang ke sana ke sini, anak memasing ada yang kecik. So dorang pun berlari mengejar anak. Maybe ada kot gambar tapi malas nak cari. Gambar ni semua ambil dalam instagram Qery je. Huhu!

Sampai airport kat sana. Terus pakaikan sweater. Sejuk sampai tulang weiii. Aku ni memang tak boleh sejuk. Panas boleh tahan, sanggup lagi ketiak basah. Haha! Tapi aku memang tak boleh hidup sesejuk ni. Rasa macam masuk peti ais atas.

Korang jangan tanya nama tempat sebab sememangnya aku tak ingat, haha! Mana yang Qery tulis kat insta dia then aku tulis lah. Mana tak tulis tu korang takyah la nak tau nama tempat tu. Hahaha! Nanti kumpul duit boleh pergi sendiri. Kami kat Isntanbul ni lebih kurang 4 hari.

Hari pertama sampai, hujannnnnnnnn renyai. Aku kesian tengok Runako pipi dah merah-merah. Haha! Sejenis mak kau jugak ni tak boleh sejuk. Izz Qaiser relax je dia. Sejuk pun happy. Tak paham tak paham. Huhu!

Paling mencabar bila nak ambik wuduk, dan masjid tu tak ada air suam. OMG kau rasaaaaaaaa... Air dia sejuk kot, lagi sejuk dari air yang kau keluarkan dalam peti ais tu. Kau order tea o ais bungkus ikat tepi, macam tu lah sejuk dia. Pulak tu dengan cuaca memang dah sejuk. Adudududu gigil-gigil pipi aku menahan kesejukan.

Qery cakap, orang tempatan sana siap bagi dia semangat masa ambik wuduk. "Kamon brader kamon..." Hahaha!

Then kitorang melawat Masjid Hijau.

Tak nampak hijau kan. Hahaha! Yang hijau tu kat dalam dia.

Tapi pun hijau manja-manja. Sejuk mata memandang. Bukan Hijau Seqy Beauty tau. Huhu!

Dah solat sunat, jalan-jalan kat area masjid, ada jual macam-macam. Tapi aku tak membeli sangat pun sebab memang taknak shopping. Dengan keadaan bawak anak-anak ni toksah la berangan nak shopping. Kang nak angkut beg pun bercinta.

Orang sana memang suka sangat la melayan Qaiser dengan Runako. Ala bebudak kan. Macam kita suka layan bebudak, camtu la. Huhu!

Untunglaaaa Runako. Pakcik-pakcik satu group dengan aku tu semua tetiba teringin nak jadi baby balik. Sesuatu sangat, hahaha!

Then melawat Masjid Besar, Bursa
Amboi laki sapa selfie ni

Kat sana, orang ingat aku kawin dengan mamat Istanbul. Sebab muka Qery kan ala-ala mamak sikit. Ops, hahaha!

Qaiser suka sangat dia.

Esoknya kami beli makanan tradisional Turkey kat Munira, Bursa

(stokis yang menang reward tu Ceera *pakai sweater hitam* dan Kakjeng *sweater putih*, Seqy sponsor dorang buat umrah dan ziarah Istanbul, yang lain-lain bayar sendirian berhad. hihi)

Dorang punya kuih manis-manisssssssss. Coklat dia tak tau tahap kencing manis aku rasa. Siapa ada kencing manis memang tak boleh makan. Rasa pun tak boleh ye. Huhu! Aku beli gak sikit, itu pun kuih yang tak pepelik la. Beli coklat dia yang paling popular.

Runako memang behave sangat. Baik gilaa tak tau nak cakap camne lah. Tak buat perangai, maybe menahan kesejukan kot. Huhu!

Luka kat dahi Runako tu, hari pertama kat Isntabul dah dapat, haha! Terjatuh kena kat bucu katil. Nasib tak benjol ke apa. Nasib jugak bawak Sakura Mask. Terus sapu.

Naik pulak cruise. Waktu sejuk macam ni, rasa tak boleh nafas. Aku kalau boleh taknak langsung naik kat atas ni. Nak duduk bawah je berbumbung. Nak duduk diam-diam sampai habis masa. Tapi Qery paksa gak naik, bergambar. Terketor-ketor tangan aku. Tak boleh keluar poket langsung. Haha!

Qaiser cam takde perasaan je dia. Huhu!

Runako tak berani bawak dia naik, so duduk bawah dengan mami je.

Esoknya kitorang tengok jaket.

Tak ambik pulak gambar kat dalam mall tu. Snap pic kat luar je, keluar cecepat sebab memang tak mampu nak beli sweater dorang, hahaha!

Harga sweater dorang tu ribu riban. Tak layak lah untuk aku ni ha. Haha! Setakat pergi melancong luar negara berapa hari je, toksah lah nak berangan memiliknya. Tapi ada gak dalam group aku yang beli, tu tak tau kaya tahap duit tak tau nak buat apa kot. Hahaha!

Aktiviti kat sini banyak santai. Best lah untuk aku yang bawak anak ni. Tak terkejar sangat. Lepas tu dorang tak bawak melawat sampai lewat malam. Last melawat mesti pukul 5. Then sampai hotel pukul 6 camtu dah boleh rehat santai dalam bilik hotel. Siapa yang nak jenjalan area hotel, lepak ke tu terpulang lah. So takde la rasa penat sangat.

So far memang syok la kalau travel macam ni.

Yang paling menarik, kat Isntabul ni ada laluan keretapi kat jalan raya. Dan dan dan, laluan tu bas pun boleh follow dari belakang. Kereta tak boleh la. Terkejut gak memula eh kenapa bas ikut belakang train ni. Huhu!

Qaiser semua train dia panggil Thomas and Friends.

Pehal anak aku ni.

Kat sana sejuk, jadi bebudak minum banyaaaaak.

Aku tak paham kenapa Qery ni. Ituje la posing yang dia boleh fikir kot. Huhu!
Nak senyum tak reti, buat gitu je la.

Habis hari ketiga. Hari ke empat, kitorang pepagi lepas sarapan tu dah siap-siap nak ke airport dah. Nak terbang ke Madinahhhh...

p/s : Tips pergi Istanbul, aku tak rasa korang suka makanan dia. Hahaha! Makan boleh telan, tapi nak termimpi-mimpi sampai nak kena repeat tu tak la. Jadinya, silakan bawak makanan dari Malaysia. Dorang makanan ruji adalah olive oil, (kesihatan sangat), then cheese. Cheese tu bukan cheese biasa kita makan kat pizza hut ke apa eh. Cheese dorang ni, tak tau lah nak cakap, pergi sana lah rasa. Haha! Sayur pun kalau dorang rebus, memang rebus lembik habis. Rebus air je. Bawak lah maggy ke, ikan bilis ke, kalau nak bawak periuk masak nasi pun silakan lah. Sebab nasi kat sana pun dia macam ada tambah apa tak tau. Jaranglah dorang hidangkan kau dengan nasi plain putih. Selalunya mesti akan ada campur nasi kaler lain sakali. Bolehhhh makan. Kalau kau sejenis telan apa sahaja then okay lah. Tapi jangan berlagak sangat ye. Bawakkkk lah apa-apa makanan. Kalau melancong seminggu, tapi tau kat mana makanan sedap takpe, tapi kalau ikut rombongan, selalu orang sana opkos nak perkenalkan makanan dorang. Kita makan je. Cuma kalau tak kena tekak ada la stanby apa-apa makanan lain. Gitu.

Sambung next entry...

panphila said…
I miss Turkey, and always will. If you have another chance to go there again, make sure to explore Cappadocia and Pamukkale - beautiful cities, I must say.

Cik Renex said…
Bestny dpat jenjalan istanbul..
kedinkyst said…
AAaahh I missed Turkey so much! inshaAllah ada rejki nak repeat lagi dgn anak-anak pulak, masa gi dulu bawak anak sulung dalam perut dah rupanya.. patut la keluar dah macam orang turki dia punya melepak. hahaha