Jun 6, 2024

Jodoh Aisyah (bukan nama sebenar haha)

 

Ni sembang kosong je tau, sebab teringat haritu menyembang dengan Qaiser.

 

Siapa Aisyah???


Kita gamble eh bagi nama, sebab kan ramai je nama Aisyah, hahaha! Kawan yuyu pun ramai nama Aisyah. Cerita dia begini...


Anak-anak aku ni, dorang kan sekolah kebangsaan dan sekolah agama. Kalau tahap 1 (darjah 1,2,3) sekolah agama pagi, kalau tahap 2 (darjah 4,5,6) sekolah agama petang. So since Qaiser darjah 2, dia selalu cerita pasal Aisyah ni asik kacau dia kat sekolah agama. Kebetulan sangat, Aisyah dengan Qaiser ni sekolah kebangsaan pun sama. hahahaha


Tak ramai kawan sekolah agama Qaiser, yang satu sekolah kebangsaan dengan dia. Selalunya kawan sekolah agama dia, sekolah kebangsaan kat tempat lain. Korang paham kan maksud aku ni, sebab area rumah aku ni, ada banyaaaaaaaak sekolah dekat-dekat je. Memang bila dia cakap Aisyah ni satu sekolah kebangsaan jugak. aku punya gelak besar. hahahahaha. Macam jodoh tu memanggil-manggil eh 😆😆😆


Aisyah ni setahun muda dari Qaiser. Maksudnya Qaiser darjah 2, Aisyah darjah 1. Gitu.. So aku pun dengar ke la Qaiser tiap hari cakap Aisyah kacau dia. Lepas tu kawan-kawan perempuan dia bagitau kat Qaiser, Aisyah suka dia. hahahaha! Aku warning la macam biasa ek, takleh ada girlfren bla bla bla. Tapi kelakar la bila dengar dia mengadu tu. Nampak semua undercontrol lagi la. 


Bila Qaiser naik darjah 3, Runako pun naik darjah 1. Jadi, masa ni Runako pun bagitau benda yang sama kat aku, Aisyah kacau abang. Ala Aisyah tu kacau macma panggil-panggil nama Qaiser, pastu lari, pastu pandang tempat lain. Gitu je la eh. Takde la extreme bagi surat ke apa. Qaiser pun tak melayam. tapi memang satu sekolah tu tau la Aisyah ni suka Qaiser. Sampai kan kawan-kawan lelaki Qaiser tanya, Aisyah ni girlfren kau ke. 😆😆😆


So ada satu hari ni, hari yang kita datang tengok reportcard. First time la aku jumpa Aisyah. Budaknya comel je, hahaha. Cantik, manis. Tapi sebab aku ni first time tengok, memang tak ingat sangat kalau tengok sekilas. Yang aku komen cantik manis ni sebab dah banyak kali tengok. Awal tu aku tak ingat jugak sebab bila budak tu dah terlepas, baru Qaiser bagitau "tadi tu Aisyah mami". Eh manaaaaa la kita boleh ingat. Kita keturunan pakcik noh, bukan scanner. 😆


Tahun ni, Qaiser darjah 4. So dia tak jumpa Aisyah sebab berlainan sesi kan. Dia dah sekolah petang, Aisyah sekolah pagi. Tapiiiiii.........naik pulak anak aku si Yurika ni darjah 1. Maka berjumpalah Yurika dengan Aisyah. 


Ofkos Yurika pun tau pasal Aisyah suka abang dia si Qaiser, dah berapa tahun kami kat rumah ni kena dengar keluhan si Qaiser kan, hahaha. Tapi Qaiser tahun ni lega teruk eh 😆


Qaiser darjah 4 (sesi petang)

Aisyah darjah 3 (sesi pagi)

Runako darjah 2 (sesi pagi)

Yurika darjah 1 (sesi pagi)


Tahun lepas, masa Qaiser darjah 3, dia naik van. Sebab tu aku tak kenal Aisyah ni. Tahun ni, aku yang jadi makcik van, jadi tiap pagi aku akan nampak Aisyah. Dia akan tunggu Yurika kat depan pintu pagar, pegang tangan pimpin bawak masuk sekolah. Kalau balik pun, dia akan pegang tangan Yurika, tunjuk mana kereta mak dia. Jaga macam kak ipar sungguh la hahahaha. Aku dalam kereta terkekek-kekek gelak. 


Si Runako tu, bitter wei. Dia cakap apa kat aku. Aisyah tu pura-pura baik je mami. Dia kalau dengan budak perempuan, pura-pura baik. Tapi kalau dengan lelaki, suka cari gaduh.


😆😆😆


Ofkos lah, perempuan memang macam tu kan guysss. Aku malas explain kat Runako, dia kan bitter. biarlah dia dengan bitter dia kan, kahkahkah. Bagi aku, Aisyah ni budak baik. 


Nak dijadikan cerita, kami anak beranak berborak la dalam kereta. 


Mami : Qaiser, nanti besar jadi doktor lah. Kalau abang belajar pandai-pandai, boleh jadi doktor.

Qaiser : Tapi matematik abang macam lemah sikit mami. Macam mana kalau abang tak dapat jadi doktor?

Mami : Abang cuba dulu. Kalau abang rasa tak boleh jugak, abang cari isteri doktor. 


Qery dah tergelak-gelak kat sebelah. hahahahaha!


Qaiser : Ish mami ni, abang mana pandai cari-cari. Mami carikanlah untuk abang... (Ya ampun anak aku pun, dia ingat mak dia serius, hahaha. Macam esok nak kawin je suruh kita cari 😆)

Mami : Okay nanti mami carikan abang isteri seorang doktor. 

Qaiser : Ok mami (😆😆😆)

Mami : Nanti mami suruh Aisyah belajar pandai-pandai jadi doktor.

Qaiser : MAMIIIIIIIII!!!!!!!


Hahahahahahaha. Aku dengan semua orang dalam kereta ketawa bersepah. 😆


Mami : Kan ramai orang nama Aisyah bang, Aisyah Humaira, Aisya Delaila, Siti Aisyah, abang ingat Aisyah mana ni.

Qaiser : Ok mami... (bunyi pasrah)


Hahahaha. Seronok menyakat anak sendiri eh. 


Makcik doakan Aisyah dapatlah jadi doktor. 😆😆😆

No comments: